september 4

Fouten die diëtisten maken waardoor ze het lichaamsbeeld van hun klant beschadigen

0  comments

Welke 6 fouten maken diëtisten en voedingscoaches mogelijk onbewust, waarmee ze het lichaamsbeeld van hun klant beschadigen? In deze podcastaflevering leer je niet alleen welke fouten dat zijn, ook leer je op een helpende manier de voortgang van jouw klanten bijhouden, en leer je hoe je ervoor zorgt dat jouw klanten met meer zelfvertrouwen jouw adviezen aannemen en blijven bouwen aan gezonde gewoontes.

wachtlijst voor pro's

Ben je werkzaam als health professional (bijvoorbeeld als diëtiste, voedingscoach of -deskundige, fitness-instructeur of therapeut)? En merk je dat jouw klanten eindeloos jojoën, te streng zijn voor zichzelf, en/of dat je ze erg graag zou willen ondersteunen bij het ontwikkelen van een positiever zelfbeeld?

Schrijf je hieronder dan vrijblijvend in op de wachtlijst, en krijg bericht, zodra je je weer kan aanmelden voor de Body Image Intensive!

Deze opleiding is geaccrediteerd bij BGN (gewichtsconsulenten) 22 nascholingspunten toegekend, bij ADAP (diëtisten) 21 punten toegekend en BLCN (leefstijlcoaches) 21 punten toegekend!

blij dieetvrij podcast Seizoen 4 - Aflevering 9

6 fouten die diëtisten en voedingscoaches maken waarmee ze (onbewust) het lichaamsbeeld van hun klant beschadigen

Beluister hier deze aflevering!


Eerst een korte update!

Hey, hallo lieve luisteraar en welkom bij weer een nieuwe aflevering van de Blij Dieetvrij podcast! Het is voor mijn gevoel écht maanden geleden dat ik voor het laatst een podcast heb opgenomen!

En er is achter de schermen bij Blij Dieetvrij natuurlijk ook het één en ander veranderd. Er staan niet alleen nieuwe dingen op de planken. Maar er is ook al veel gebeurd.

Inmiddels zijn we bijvoorbeeld al een paar maanden live met ons Voorgoed Eetbuivrij programmaeen wetenschappelijk onderbouwd programma waarmee je stap voor stap jouw eetbuien aanpakt bij de kern.

En het is najaar, de zomer is voorbij, en dat betekent dat we binnenkort ook weer gaan beginnen met een nieuwe ronde van ons opleidingsprogramma voor professionals, onze Body Image Intensive voor professionals.

Deze podcast gaat over een topic wat daar aan gerelateerd is, namelijk de fouten die diëtistes en voedingscoaches soms maken waarmee ze het lichaamsbeeld van hun klanten beschadigen.

Want je weet inmiddels waarschijnlijk ook dat lichaamsbeeld een thema is wat me aan het hart ligt en waar ik de afgelopen jaren steeds meer over deel en steeds meer mee werk. Sinds 2021 mag ik natuurlijk ook al professionals helpen ook om sterker te staan in alles rondom het lichaamsbeeld van hun klanten. 

Helaas zie ik ook nog steeds online dat het een topic is wat nog steeds heel veel aandacht nodig heeft, omdat het met vlagen echt faliekant misgaat. En deze podcast is dan ook geïnspireerd door een post die me echt shockte tot op het bot.

Een Instagram post shockte me, en is een mooi voorbeeld van hoe het NIET moet

Ik ontdekte eerder dit jaar op Instagram een video van een "fitnessgoeroe". Het was een video over eetbuien, waarbij hij varkensgeluidjes maakte. In zijn video benadrukte hij, dat als je dat weekend een eetbui had gehad, dat je dan zwak was geweest en dat je je vooral na het weekend gewoon weer moest herpakken. 

De mate van schaamte die deze man hiermee zijn volgers aanpraatte was bizar. Iemand reageerde ook met "ik voel me altijd zo dik als ik een filmpje van jou heb gekeken, en depressief dat ik me inderdaad weer heb laten gaan.😢" Waarop hij zelf de reactie plaatste: "mooi zo, werk aan de winkel💪🏽".

Fouten die diëtisten maken waardoor ze het lichaamsbeeld van hun klant beschadigen

En daarin zit meteen één van de belangrijkste fouten die we soms maken als diëtist of als voedingscoach in dit geval een fitnesscoach: namelijk, we vergeten soms om ook aandacht te besteden aan die psychologische factoren waar onze klanten mee te maken hebben.

Fout 1. Het negeren van psychologische factoren die een rol spelen in het eetgedrag van de klant

Één van de fouten die ik zie is dat we als diëtist of als voedingscoach nog wel eens de psychologische factoren compleet negeren: de emotionele en mentale aspecten van eetgedrag. En het lastige is dat dat soms leidt tot een oppervlakkige aanpak die onderliggende oorzaken van bijvoorbeeld een negatief lichaamsbeeld niet aanpakt.

In het geval van die goeroe, die dus vond dat als je een eetbui had gehad, dat je zwak was geweest. En dat dat ook een reden was om dan maar vooral schaamte te gaan creëren bij mensen door dat soort varkensgeluidjes te maken. En te benadrukken dat je je vooral moet herpakken.

Dat is een voorbeeld waarbij dus die psychologische factoren volledig onder het tapijt worden geschoven.

Want eetbuien ontstaan natuurlijk door een verscheidenheid aan psychologische factoren. En eetbuien hebben doorgaans helemaal niks met wilskracht te maken! 

Het lichaamsbeeld van jouw klanten speelt een ontzettend grote rol in het ontstaan van eetbuien en ook natuurlijk in het ontstaan van een eventuele ongezonde relatie met eten. Want helaas is het negatieve lichaamsbeeld één van de belangrijkste redenen waarom eetbuien bestaan of blijven bestaan.

"Dus als je werkt als diëtist, als fitnesscoach, als voedingscoach pas op voor die vicieuze cirkel, waarbij jouw klanten zich enkel focussen op hun gewicht, hun eigen lichaam neerhalen, vanuit wilskracht van alles doen om maar dunner te worden, en waarbij vervolgens de eetbuien enkel toenemen en de eetobsessie groeit.

Want dat zijn ook vaak uiteindelijk de mensen die bij mij aankloppen en die zeggen "ik ben al bij zoveel diëtisten en voedingscoaches geweest, maar het helpt niet." Ik zou het zo graag met liefde anders zien: dat mensen bij de eerste coach waar ze hulp gaan vragen voor hun eetgedrag, daadwerkelijk goed geholpen worden!"

Fout 2. De focus op gewicht leggen als enige maatstaf van succes.

Als jouw klanten het gevoel hebben dat ze alleen succesvol zijn als ze afvallen, dan kan dat ze het gevoel geven dat hun waarde afhankelijk is van hun gewicht. En dat kan weer leiden tot een negatief lichaamsbeeld.

Fout 3. Focussen op uiterlijke veranderingen in plaats van op gezondheid.

Het benadrukken van uiterlijkheden boven gezondheid kan klanten onbedoeld motiveren om ongezonde gewoonten aan te nemen om simpelweg aan een bepaald uiterlijk plaatje te gaan voldoen. En daarmee gaan ze misschien helemaal niet écht helpende dingen doen, maar doen ze vooral dingen waardoor ze (vaak slechts tijdelijk) dunner worden.

En dat betekent niet per se dat dat dan ook, op de langere termijn, dingen zijn die ze helpen op het vlak van hun gezondheid. (En ook niet op het vlak van hun mentale gezondheid!)

Fout 4. Het benadrukken van onrealistische schoonheidsnormen

Wat we soms nog wel eens zien, ook op social media kanalen is dat er heel erg bepaalde lichaamsvormen of bepaalde lichaamsmaten worden geïdealiseerd.

En dat zorgt er natuurlijk voor dat klanten zich ontoereikend voelen als ze niet aan deze normen kunnen voldoen. Dus ook dat is heel schadelijk voor het lichaamsbeeld.

Fout 5. Het gebruik maken van voor- en na foto's

Ik zie het nog heel veel gebeuren, ook omdat mensen het idee hebben dat ze hun bedrijf toch kunnen marketen als ze geen gebruik maak van voor- en na foto's.

Het lastige is dat het niet alleen niet ethisch is, maar dat het ook extreem schadelijk is voor het lichaamsbeeld.

Niet alleen bij jouw volgers, maar ook voor jouw klanten. Want de foto's impliceren dat alleen een slanker of gespierder lichaam waardevol is, wat bij mensen dus weer leidt tot een vertekend lichaamsbeeld.

Daarnaast leidt het maken van een overdaad aan selfies, waarbij mensen vaak hun voortgang bijhouden tot zelfobjectivering.

Saskia Koopman lichaamsbeeld psycholoog

"Zelfobjectivering is wat er gebeurt als mensen de neiging hebben om hun lijf te zien als een object, als iets wat er van buitenaf mooi uit moet zien. Maar ons lichaam is er natuurlijk helemaal niet om er van buitenaf mooi uit te zien. Ons lichaam is er om in te leven. Ons lichaam is ons eigen instrument. En we weten dat hoe meer er bij iemand sprake is van zelfobjectivering, hoe negatiever het eigen lichaamsbeeld weer is."

saskia koopman

Dus pas op met voor- en na foto's, en laat mensen vooral geen selfies maken!

Hoe kun je dan het resultaat van jullie werk inzichtelijk maken, zonder voor- en na foto's?

Wat ik weleens voorbij zie komen, ook bij professionals die bijvoorbeeld de Body Image Intensive volgen, is dat ze met hun klanten, om de impact van hun begeleiding toch meetbaar te maken, hun klanten bij de intake een aantal vragen laten beantwoorden op een schaal van 1 tot 10.

Denk aan vragen als "in hoeverre zit jij op dit moment lekker in je vel?", "in hoeverre heb je het idee dat je controle hebt over je eetgedrag?", "in hoeverre word je met energie wakker?", etcetera. Dit zijn allemaal dingen die mensen kunnen voelen en die niets te maken hebben met uiterlijkheden. (Al vinden mensen het soms lastig het antwoord op de eerste vraag daarvan los te trekken, dus die moet je misschien wat anders formuleren). 😉

Na afloop van het traject kun je jouw klanten nog eens vragen om een cijfer te geven op dezelfde topics. En op die manier help je je klant dus echt om te kijken naar wat het voordeel van het traject is geweest: voor hoe ze zich voelen, voor hun (ook mentale en emotionele) gezondheid, als ze bepaalde veranderingen maken. Als ze zich bepaalde gezonde gewoontes aanmeten. En die hebben dus helemaal niets te maken met uiterlijkheden, en dat is weer ontzettend helpend als je jouw klanten wil bijstaan in het bouwen aan een positief lichaamsbeeld.

Fout 6. Onvoldoende aandacht is voor diversiteit in lichaamsvormen.

Als er bijvoorbeeld niet erkend wordt dat gezondheid en welzijn in verschillende lichaamstypes en verschillende maten kan bestaan, dan kan dat heel erg bijdragen aan stigmatisering, aan een beperkt lichaamsbeeld. Dus pas daar mee op.

Waarom is het voor jou als diëtist of voedingscoach dan zo belangrijk dat jouw klant zijn of haar eigen lichaam waardeert?

  • Als klanten hun lichaam waarderen zijn ze veel meer geneigd om keuzes te maken die hun gezondheid ondersteunen in plaats van dat ze zich laten leiden door schuldgevoelens door schaamte of de druk om aan een bepaald ideaal te voldoen. Dus vaak zorgt dat voor een veel evenwichtiger eetpatroon en ook een gezonde relatie met eten.
  • Daarnaast verbeter je de mentale gezondheid van je klanten. Het waarderen van het eigen lichaam draagt heel erg bij aan het zelfvertrouwen van jouw klant. En klanten die meer zelfvertrouwen hebben, zullen stappen blijven zetten die helpend zijn en dat is natuurlijk wat je wil zien bij je klanten. Gedragsverandering op het gebied van voeding en op het gebied van beweging is doorgaans veel duurzamer als deze komt vanuit een plek van zelfrespect. Vanuit een plek van eigenwaarde. Klanten die hun lichaam waarderen zijn dus veel meer gemotiveerd om bepaalde gezonde dingen te blijven doen.
  • Stress en ontevredenheid over het lichaam worden natuurlijk verminderd als je met klanten werkt aan lichaamswaardering. En daardoor kunnen je klanten gemakkelijker genieten van hun dagelijks leven! Hierdoor gaan ze door het leven zonder zich continu zorgen te maken over uiterlijkheden. Zonder hun lichaam in de weg te laten staan van hun levensgeluk.
  • Als jouw klanten leren hun lichaam te waarderen, dan helpt dat ze om zich te richten op hun gezondheid als geheel, in plaats van enkel op die uiterlijke plaatjes. Dat helpt jouw klanten om zich beter in hun vel te voelen.
  • Niet geheel onbelangrijk zien we vaak ook dat klanten die hun lichaam waarderen veel meer openstaan voor de adviezen en de begeleiding van diëtisten of voedingscoaches. Ze zijn ook veel minder geneigd om hun vooruitgang te meten aan de hand van hoeveel kilootjes ze zijn verloren. En ze zijn geneigd zich veel meer te focussen op hoe ze zich voelen en hoe ze functioneren. En dat is fijn, want wat ik heel vaak hoor bij diëtisten of voedingscoaches is dat hun klanten misschien wél gezonder worden, maar omdat er op het vlak van uiterlijkheden misschien niks verandert, of ze niet meteen een verschil zien op de weegschaal, dat hun klanten vervolgens de handdoek in de ring gooien. En er helemaal mee stoppen. En dat is natuurlijk juist heel zonde, als die klant wel dingen aan het doen was die daadwerkelijk een bijdrage leverden aan de gezondheid!
Saskia Koopman lichaamsbeeld psycholoog

"Dus mocht je nog twijfelen over waarom is het nou zo belangrijk om met jouw klanten te werken aan een positiever lichaamsbeeld, heb ik het hier even kort voor je samengevat: dat heeft niet alleen te maken met die gezonde relatie met voeding creëren en het voorkomen van eetstoornissen, maar je zult zien dat het dus ook bijdraagt aan het verbeteren van de mentale gezondheid. Het zorgt voor langdurige gedragsverandering, een positieve impact op de algehele gezondheid, en het zorgt er dus ook voor dat ze vaak veel fijner zijn om te coachen. Dat ze veel meer openstaan voor jouw advies als diëtist of voedingscoach!"

saskia koopman

Zou je zelf ook graag meer willen leren over hoe je jouw klanten kan bijstaan in het bouwen van een positief lichaamsbeeld?

Weet allereerst dat je daar écht geen psycholoog voor hoeft te zijn. Je kunt daar belangrijke kennis over verzamelen en je bepaalde oefeningen en tools eigen maken, die je ook als coach of diëtist met jouw klanten kunt gebruiken.

En daar is natuurlijk de Body Image Intensive for Professionals voor ontwikkeld. Het is een opleiding die is geaccrediteerd door verschillende beroepsgroepen.

Deze opleiding is er niet alleen om je alles te leren over wat de huidige wetenschap ons kan leren over het bouwen aan een positief lichaamsbeeld. Maar ook om je tools te geven, zodat je met jouw klanten daadwerkelijk stapjes kan zetten op dit vlak. Zodat je jouw klanten kan helpen naar een positiever lichaamsbeeld.

Deze opleiding is geaccrediteerd bij BGN (gewichtsconsulenten), ADAP (diëtisten) en BLCN (leefstijlcoaches), met 21 bijscholingspunten! Dat is voor de meeste mensen die lid zijn van één van die verenigingen een grote hap aan hun jaarlijkse bijscholingspunten.

Maar hoe geweldig is het als je (los van die punten), ook gewoon jouw klanten beter kunt bijstaan?

Als je bijvoorbeeld met ze werkt aan eetstoornis- of burn-out herstel, hoe fijn is het als je ze kan helpen leren luisteren naar hun lichaamssignalen? Leren vertrouwen op hun lichaam?

Of als je werkt als diëtiste met intuïtief eten, hoe fijn is het als je jouw klant kan helpen omgaan met die zorgen rondom het lichaamsgewicht? Als je ze écht uit die jojo-cyclus kan helpen en ze helpt met het opbouwen van helpende gezonde gewoontes, lós van of ze daarmee gewicht verliezen?

De nieuwe ronde van deze opleiding start weer op 23 oktober! 

En er zijn zoals altijd weer slechts 30 plekjes beschikbaar. Los van online lesmodules, werken we ook met online mastermind sessies, waarin we samen de diepte ingaan met behulp van de eigen casuïstiek uit de praktijk.

Meld je vrijblijvend aan voor de wachtlijst van de Body Image Intensive voor professionals als jij ook interesse hebt in de opleiding.

Op 2 oktober openen we de deuren en kun jij via de wachtlijst als allereerste één van de 30 plekjes bemachtigen.

Fouten die diëtisten maken waardoor ze het lichaamsbeeld van hun klant beschadigen
Saskia Koopman lichaamsbeeld psycholoog

Benieuwd naar de nieuwe startdata van de geaccrediteerde Body Image Intensive voor professionals opleiding? Zet jezelf hier vrijblijvend op de lijst!

saskia koopman


Tags


Dit vind je misschien ook interessant?

De 5 niveau’s van emotie eten

De 5 niveau’s van emotie eten
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}