december 15

Wat zijn lichaamstriggers, en hoe gaan we ermee om?

0  comments

In deze podcast wil ik je vooral meenemen in een thema genaamd ‘lichaamstriggers'. Wat zijn lichaamstriggers eigenlijk, en hoe reageren we daar als mensen op? Daar meer over in deze podcast-aflevering.

blij dieetvrij podcast Seizoen 3 - Aflevering 8

Wat zijn lichaamstriggers en hoe gaan we daarmee om?

Beluister hier deze aflevering!

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn.

Wat zijn lichaamstriggers eigenlijk?

Lichaamstriggers zijn bepaalde evenementen in je leven, zowel groot als klein, die je heel erg bewust maken van je lijf. Ze zorgen voor bepaalde twijfels, en misschien zorgen ze ook wel voor pijn of angst.

Dat kunnen bijvoorbeeld negatieve opmerkingen over je lichaam zijn, nare ervaringen die je hebt, of gewichtstoename, bijvoorbeeld tijdens je puberteit of zwangerschap. Maar ook kleine dingen, zoals iemand die je uitnodigt om te gaan zwemmen, of jezelf zien in de reflectie van een winkelruit, kunnen lichaamstriggers zijn.

Van comfortzone naar "getriggerd"

Als het gaat om ons lijf dan kunnen we op sommige momenten in een soort comfortzone zitten. Dan hebben we een positief lichaamsbeeld, dan zitten we lekker in ons vel. Dat is in ieder geval zo als we geboren worden, dan hebben we nog geen signalen ontvangen dat er überhaupt iets mis zou kunnen zijn met ons lichaam. We gaan langzaam ons lichaam ontdekken, we komen achter het bestaan van onze teentjes en onze neus. We hebben dan nog niet de cognitieve capaciteit om na te denken over in hoeverre iets wel of niet goed zou zijn voor ons lichaam. Maar je bent ook nog niet aangezet om te twijfelen aan je lijf.

Als we ouder worden dan worden we ons steeds meer bewust van ons lijf. Ook dan kunnen we ons in een comfortzone bevinden. We zijn dan niet heel erg bezig met ons lichaam. Maar voor de meeste vrouwen is die comfortzone ook niet supercomfortabel. Een bepaalde mate van onvrede over ons lichaam wordt tegenwoordig namelijk gezien als normaal. We zijn gewend dat er een bepaalde mate van onvrede op de achtergrond speelt.

Maar je obsessiever bezighouden met je lijf, dat wordt vaak veroorzaakt door bepaalde lichaamstriggers. Onderzoek van o.a. Thomas Cash laat zien dat er grofweg 3 manieren zijn waarop we reageren op die lichaamstriggers.

De 3 manieren waarop we reageren op lichaamstriggers

1. Dieper in onze schaamte wegzakken

We schamen ons voor ons lichaam, en we doen dingen waardoor we dieper in die schaamte wegzakken. Dus het gevoel van niet goed genoeg zijn overheerst dan zodanig, dat je dat gevoel probeert te dempen met eten, en soms ook met alcohol of drugs. Soms kunnen door die schaamte eetstoornissen ontstaan.

2. Verstoppen en repareren

Dit is voor veel vrouwen de meest herkenbare manier waarop we reageren op lichaamstriggers. We gaan ons lichaam verstoppen, we laten ons weerhouden door ons lichaam. En we gaan heel veel tijd spenderen aan proberen om ons lichaam te ‘fixen’. Ons uiterlijk willen veranderen door te gaan diëten, je bezighouden met wat je wel en niet eet, en dus veel tijd van je dag besteden aan het proberen om je lichaam te verbeteren.

3. Reageren met veerkracht

Dit is wat er gebeurt als je lichaamstriggers gaat herkennen en erkennen, en als je gaat stoppen met gedrag waar je niet gelukkiger van wordt. Wetenschappers hebben ook ontdekt dat bepaalde vaardigheden ons veerkrachtiger maken. Dus als we dan te maken hebben met lichaamstriggers, dan hebben die veel minder impact op ons gevoel en ons lichaamsbeeld.

We kunnen immers niet voorkomen, dat we tijdens ons leven met lichaamstriggers te maken krijgen.

De eerste stappen naar meer lichaamsbeeld veerkracht

De eerste stappen naar het reageren met veerkracht zijn natuurlijk dat je gaat herkennen dat je in een dieetcultuur leeft, die je het gevoel geeft dat je niet goed genoeg bent. Maar ook dat je gezondheid opnieuw gaat definiëren. Je gaat kijken naar of je gezond bent, in plaats van of je aan de schoonheidsidealen van onze maatschappij voldoet.

"Dit zijn dingen die bijvoorbeeld in de eerste module van de Blij Dieetvrij Club, radicale zelfacceptatie, worden behandeld. Hoe kan ik stappen zetten om te gaan herkennen wat me dagelijks beïnvloedt, waardoor ik mezelf niet kan accepteren?"

Veerkracht ontwikkelen op 4 vlakken

  • Het fysieke vlak: bewegen op een liefdevolle manier en je richten op je lichaamsfunctionaliteit, dus wat je lichaam je in staat stelt om te doen, maar ook het stap voor stap leren vertrouwen op je lijf. Dat zijn dingen die je een andere relatie laten opbouwen met jouw fysieke lijf.
  • Het mentale vlak: het ontwikkelen van zelfcompassie, je kennis vergroten over bepaalde thema's zodat je jezelf kunt bijstaan als je merkt dat je even down bent of getriggerd bent en negatief denkt over je lijf. Dan is het heel fijn als je jezelf door die negatieve ervaring heen kunt coachen.
  • Het spirituele vlak: gaan zien dat je veel meer bent dan je uiterlijk, dat je veel meer te doen hebt op deze aarde dan je bezighouden met je uiterlijk.
  • Het sociale vlak: het gevoel dat je niet alleen bent, dat er anderen zijn die je bijstaan.

In de Blij Dieetvrij Club werken we bewust ook aan die sociale verbinding, door een liefdevolle community te creëren waarin we elkaar bijstaan als mensen ergens tegenaan lopen of het moeilijk hebben, maar waarin we ook successen vieren en onze aandacht richten op lichaamsfunctionaliteit en dankbaarheid.

“In de Blij Dieetvrij Club draait het dus niet om het opsteken van een middelvinger naar de dieetcultuur en alles eten waar je zin in hebt. Dat is soms wel het beeld dat mensen hebben bij intuïtief eten. Uiteindelijk is de onrust die je ervaart rondom eten vaak een resultaat van de relatie die je hebt met je lichaam. Daar moet eerst iets in gebeuren, in de vertrouwensband die je voelt met je lichaam.

saskia koopman

Tijdelijke gratis download "Omgaan met lastige opmerkingen & gesprekken"!

💬 Andere mensen die praten over het nieuwste dieet.
💬 Over het gewicht dat ze zijn verloren.
💬 Of de opmerkingen die ze maken over wat jíj eet, of over jouw lijf...

Het zijn de (helaas) lastige opmerkingen en gesprekken die we moeten leren navigeren. Niet alleen tijdens de feestdagen, maar het hele jaar door!

Wat kan je zeggen, als anderen vertellen over hun geweldige nieuwe dieet, terwijl jij je juist los probeert te maken van diëten? 😬

Hoe voorkom je dat je jaloers wordt op het gewichtsverlies van iemand anders? En dat dit je triggert om weer in de vicieuze cirkel van diëten en overeten te stappen?

Wat kun je doen, met die vervelende opmerkingen over jouw lijf? Van jouw moeder, tante, of collega?

Het is niet gek dat de feestdagen alleen hierdoor al extra onrustig kunnen voelen. Of dat die gesprekken alleen al, ervoor zorgen dat je verlangt naar een nieuw dieet.

DEZE LASTIGE OPMERKINGEN EN GESPREKKEN KUN JE NIET VERMIJDEN.

JE KUNT ZE VERWACHTEN.

We leven in een maatschappij die doordrenkt is van de dieetcultuur en het slanke schoonheidsideaal. En veel mensen weten niet eens wat die dieetcultuur is, en dat ze erdoor gedreven worden.

Verwacht niet van anderen dat ze het snappen als je je hier tegen afzet. Verwacht die gesprekken en opmerkingen. En leer ze navigeren.

In mijn handleiding "Omgaan met lastige opmerkingen en gesprekken" help ik je hierin graag op weg! 

Wat zijn lichaamstriggers, en hoe gaan we ermee om?

De gids is normaal gesproken alleen beschikbaar voor Blij Dieetvrij Club-members (je vindt deze als member bij de Masterclass "Rust rondom eten tijdens de feestdagen").

Maar tijdens deze decembermaand doe ik hem je ook als je geen member bent graag cadeau.  


Tags


Dit vind je misschien ook interessant?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}