januari 20

Hoe reageer je op klanten die worstelen met hun lichaamsbeeld?

0  comments

Ben jij coach, diëtist, therapeut of fitness professional? Dan heb je vast weleens te maken met klanten die hun lichaam haten. Hoe help je die klanten nou eigenlijk? Hoe reageer je op mensen die worstelen met hun lichaamsbeeld?

In deze podcastaflevering deel ik alvast 3 belangrijke tips!

wachtlijst voor pro's

Ben je werkzaam als health professional (bijvoorbeeld als diëtiste, voedingscoach of -deskundige, fitness-instructeur of therapeut)? En merk je dat jouw klanten eindeloos jojoën, te streng zijn voor zichzelf, en/of dat je ze erg graag zou willen ondersteunen bij het ontwikkelen van een positiever zelfbeeld?

Schrijf je hieronder dan vrijblijvend in op de wachtlijst, en krijg bericht, zodra je je weer kan aanmelden voor de Body Image Intensive!

Deze opleiding is geaccrediteerd bij BGN (gewichtsconsulenten) 22 nascholingspunten toegekend, bij ADAP (diëtisten) 21 punten toegekend en BLCN (leefstijlcoaches) 21 punten toegekend!

De volgende ronde van de Body Image Intensive voor professionals start in op 13 februari 2023. Vanaf 30 januari kun je via de wachtlijst tijdelijk één van de 25 plekjes bemachtigen met 300,- early bird korting.

blij dieetvrij podcast Seizoen 3 - Aflevering 23

Hoe reageer ik op klanten die worstelen met hun lichaamsbeeld?

Beluister hier deze aflevering!

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn.


3 tips die je helpen omgaan met die lastige gesprekken

"Ik haat mijn lichaam!" Heb jij ook weleens dat jouw klant haar lichaam afkraakt?

Dat je merkt dat jouw klanten een hele negatieve relatie hebben met hun eigen lichaam, misschien al jarenlang eindeloos jojoën en hun lichaam continu proberen te veranderen en perfectioneren?

Als je werkt als life coach, diëtist, voedingsdeskundige of fitness professional, is het helemaal niet gek als je weleens klanten spreekt die worstelen met hun eigen lichaamsbeeld.

En misschien probeer jij als burn-out coach of eetstoornis expert jouw klant wel te leren luisteren naar haar eigen lichaamssignalen? Of te vertrouwen op haar eigen lijf en zich los te maken van het verlangen dat lichaam te perfectioneren?

Dat zijn allemaal dingen die erg lastig zijn als jouw klant zo'n negatieve relatie heeft met haar lijf.

Hoe ga je daar dan mee om?

(Helemaal als je misschien wel heel veel kennis hebt van jouw eigen vak, maar geen idee hebt hoe je anderen eigenlijk kan helpen naar een positiever en veerkrachtiger lichaamsbeeld?)


Tip 1. Weersta de neiging de lichaamsbeeld issues van jouw klant meteen te willen oplossen

Je bent waarschijnlijk niet zomaar als coach of gezondheidsprofessional gaan werken. Je wilt jouw klant graag bijstaan en ervoor zorgen dat ze zich goed voelt in haar vel.

En je bent misschien ook wel zo opgeleid: "Jouw klant heeft een gezondheidsprobleem en het is aan jou de taak om dit op te lossen". Om ze te "fixen", als het ware!

Toch kun je in dit geval het allerbeste proberen niet meteen het lichaamsbeeld van jouw klant te willen "fixen".

Met lichaamsbeeld werkt het namelijk net anders. We kunnen vaak niet in 1 of 2 sessies een negatief lichaamsbeeld "oplossen".

"Een negatief lichaamsbeeld is geen oppervlakkig probleem wat we even kunnen fixen. Ons lichaamsbeeld heeft zoveel verschillende lagen. Daarnaast leven we nou eenmaal in een maatschappij die ons leert om ons lichaam te haten.

Misschien heeft jouw klant wel veel te maken met gewicht stigma of gewichtsdiscriminatie? Dat zijn issues die niet zomaar even op te lossen zijn. Daar moet jouw klant dag in en dag uit mee leren omgaan."

Ook "even afvallen" lost lichaamsbeeld issues niet op.

Hoe meer we namelijk ons best doen ons lichaam te veranderen, hoe lager ons lichaamsbeeld doorgaans is. 

Omdat we onszelf daarmee continu het signaal geven, dat ons uiterlijk ontzettend belangrijk is.

En dat ons lichaam alleen "goed" is, als het aan bepaalde randvoorwaarden voldoet.

(Daarnaast werkt 95% van de afval-interventies helemaal niet op de lange termijn! Dus kudo's voor jou als je als professional al werkt met gewichts-neutrale gezondheidsinterventies! Maar wat nou als dan toch die lichaamsbeeld issues spelen?)

Weersta jouw neiging om meteen allemaal oplossingen te willen aandragen, zoals:

  • Heb je al geprobeerd om comfortabele kleding aan te trekken?
  • Heb je al geprobeerd jouw Instagram feed op te schonen, zodat je jouw lijf minder vergelijkt met dat van anderen?

Ik zeg niet dat deze 2 tips niet ontzettend nuttig zijn! 

Maar het is niet wat jouw klant op dat moment écht nodig heeft. 

Als je negatieve emoties ervaart, dan wil je die kunnen ventileren. Dan zoek je naar een veilige plek waar je gehoord en begrepen wordt. Dan wil je niet, dat iemand meteen alles voor je probeert op te lossen. 

Saskia Koopman lichaamsbeeld psycholoog

"Misschien heb jij ook wel een partner zoals ik, die lekker oplossingsgericht is? En als ik naar hem toe ga met negatieve emoties, dan wil ik ventileren. Dan zoek ik een veilige plek om te praten over wat ik ervaar. 


En vaak heb ik dan helemaal geen behoefte aan al die oplossingen die hij toch zo liefdevol aandraagt!"

saskia koopman

Daarnaast is het ook niet meteen zo, dat er iets mis is met jouw klant, als hij of zij deze lichaamsbeeld worsteling ervaart. Het is een vrij veel voorkomende worsteling in de huidige maatschappij, waarin zo'n 89% van de vrouwen zich weleens laat weerhouden door haar eigen lichaam, om die dingen te doen die haar gelukkig maken.

Het is gewoon heel moeilijk om te voldoen aan het huidige schoonheidsideaal. Dus het merendeel van de mensheid heeft wel iets te klagen!

Je kunt dat niet zo even oplossen. Dus weersta dat verlangen.

De tweede tip sluit hierop aan.

Tip 2. Probeer ruimte te geven aan de negatieve lichaamsbeeld emoties die jouw klant ervaart

Als de maatschappij je leert dat jouw lichaam "nooit goed genoeg" is, en eindeloos geperfectioneerd moet worden, dan is het niet gek dan je veel negatieve gevoelens kunt opmerken hierin.

Niet mooi genoeg, niet slank genoeg, niet strak genoeg. De cultuur is hard voor onze lichamen.

Juist als jij voor jouw klanten een veilige plek kan creëren, is dat écht waardevol. 

"Als je kunt aangeven naar jouw klant "het is logisch en oké dat je je zo voelt", geef je jouw klant een veilige plek om te ventileren.

En soms is dat ontzettend oncomfortabel en ongemakkelijk, om ruimte te geven aan al die gevoelens en negatieve ervaringen, maar het is wel het meest helpend. Daar begint het lichaamsbeeld werk."

Soms zul je gaandeweg iets moeten delen, over jouw eigen ervaringen. Juist omdat je daarmee die veilige situatie creëert voor jouw klant om hierover te ventileren. 

Tip 3. Leer jouw klanten dat ze niet per se hun lichaam mooi hoeven te vinden, om toch een positief lichaamsbeeld te hebben

We leven in een maatschappij vol "toxische positiviteit". En ook als het gaat om body positity, hebben we soms het idee dat we iets niet goed doen, als we niet meteen tot op ons ondergoed willen strippen en foto's van ons lichaam op social media plaatsen om ons lichaam "te vieren".

Een positief lichaamsbeeld gaat niet over hoe ons lichaam eruit ziet.

Een positief lichaamsbeeld gaat juist over jouw eigenwaarde lostrekken van hoe jouw lichaam eruit ziet.

Dat is niet altijd makkelijk. Maar het gaat dus veel meer over het respecteren van wat jouw lichaam je allemaal in staat stelt te doen. En je realiseren dat je als mens zoveel meer bent dan jouw lijf en jouw uiterlijke plaatje.

Dit maakt het misschien wel iets behapbaarder voor jouw klant, als ze beseft: oké, ik hoef dus niet alles even mooi te vinden aan mijn lijf om me beter te kunnen voelen óver en ín mijn lichaam. 

En dat is de laatste en derde tip: Leer jouw klanten dat ze niet alles even mooi hoeven te vinden aan hun lichaam, om toch te kunnen floreren in hun lijf. Om toch een positief lichaamsbeeld te hebben.

(Misschien is dat ook een mooie tip voor jou! ❤️)


Jouw (eigen) klanten helpen naar een positiever lichaamsbeeld?

Als je luistert, en je hebt veel interesse in deze thema's. Weet dan dat Blij Dieetvrij eind 2021 een uitgebreide lichaamsbeeld opleiding heeft ontwikkeld: de Body Image Intensive voor professionals.

Deze opleiding is er niet alleen om je alles te leren over wat de huidige wetenschap ons kan leren over het bouwen aan een positief lichaamsbeeld. Maar ook om je tools te geven, zodat je met jouw klanten daadwerkelijk stapjes kan zetten op dit vlak. Zodat je jouw klanten kan helpen naar een positiever lichaamsbeeld.

Deze opleiding is geaccrediteerd bij BGN (gewichtsconsulenten), ADAP (diëtisten) en BLCN (leefstijlcoaches), met 21 bijscholingspunten! Dat is voor de meeste mensen die lid zijn van één van die verenigingen een grote hap aan hun jaarlijkse bijscholingspunten.

Maar hoe geweldig is het als je (los van die punten), ook gewoon jouw klanten beter kunt bijstaan?

Als je bijvoorbeeld met ze werkt aan eetstoornis- of burn-out herstel, hoe fijn is het als je ze kan helpen leren luisteren naar hun lichaamssignalen? Leren vertrouwen op hun lichaam?

Of als je werkt als diëtiste met intuïtief eten, hoe fijn is het als je jouw klant kan helpen omgaan met die zorgen rondom het lichaamsgewicht? Als je ze écht uit die jojo-cyclus kan helpen en ze helpt met het opbouwen van helpende gezonde gewoontes, lós van of ze daarmee gewicht verliezen?

De nieuwe ronde van deze opleiding start weer op 13 februari. En er zijn zoals altijd weer 25 plekjes beschikbaar. Los van online lesmodules, werken we ook met online mastermind sessies, waarin we samen de diepte ingaan met behulp van de eigen casuïstiek uit de praktijk.

Meld je vrijblijvend aan voor de wachtlijst van de Body Image Intensive voor professionals als jij ook interesse hebt in de opleiding.

Vanaf 30 januari openen we de deuren en kun jij via de wachtlijst als allereerste één van de 25 plekjes bemachtigen.

Anderen helpen met hun lichaamsbeeld?
Saskia Koopman lichaamsbeeld psycholoog

De geaccrediteerde Body Image Intensive voor professionals opleiding start weer op 13 februari!

 
Vanaf 30 januari kun jij via de wachtlijst als allereerste één van de 25 plekjes bemachtigen met 300,- early bird korting.


Zet jezelf hier vrijblijvend op de lijst!

saskia koopman


Tags

coaching, diëtist, lichaamsbeeld, opleiding, professional


Dit vind je misschien ook interessant?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}