fbpx

Het verschil tussen emotionele honger en echte honger

Je komt thuis van een drukke werkdag, en terwijl je ontspant, voel je je opeens ontzettend hongerig. Voordat je het doorhebt sta je al in de keuken en scannen jouw ogen de inhoud van de koelkast. Je zoekt iets specifieks. Je neemt een hapje van dit, en dan weer van dat. Je stelt jezelf gerust met de gedachte dat je het wel hebt verdiend, iets lekkers, na zo’n zware werkdag. En terwijl je lekker graast door de keuken, voel je je ontspannen. Je vergeet heel eventjes, als jouw zorgen en stress.

Totdat je je ongemakkelijk gaat voelen, om je misschien toch wel iets te veel hebt gegeten. Jouw buik voelt oncomfortabel vol. En je voelt je schuldig. Je schaamt je voor jouw eigen eetbui.

Herken je deze situatie? Ik zeker wel.

Vervelende gevoelens verdwijnen tijdens het eten

Jouw ontevreden baas, het feit dat je to-do lijst overloopt. Dat slechte nieuws. Het zijn allemaal dingen waar je even niet aan denkt terwijl je eet.

Emotie eten, is wat je doet als je eet om je beter te voelen.

Emotie eten is misschien wel de meest voorkomende reden waarom vrouwen eten terwijl ze niet echt honger hebben. Waarom we overeten, last hebben van cravings en misschien wel extra gewicht vasthouden.

Stress eten, angst eten, comfort eten, verveeld eten, feest eten en jezelf belonen met eten zijn allemaal momenten van emotie eten.

Ja, ook goede gevoelens kunnen leiden tot emotie eten.

Het grootste probleem van emotionele honger

Als we emotionele honger stillen, dan stoppen we vaak met luisteren naar ons lichaam. We eten niet omdat we gevoed moeten worden. We eten om emoties niet te hoeven voelen.

En dit leidt maar al te vaak tot overeten, wat er weer voor zorgt dat we ons niet prettig voelen in ons lijf.

Het is ook een soort terugkerende cyclus:

Stress –> Jouw behoefte aan comfort food –> Jouw drang naar eten –> Eten –> Ontspanning –> Schuldgevoel –> De behoefte om jouw schuldgevoelens niet te voelen –> Meer drang naar comfort food –> Meer stress.

Er is niets mis met een feestje vieren met eten. Genieten van het leven. Maar als je de bovenstaande cyclus herkent, dan heeft eten misschien een andere rol gekregen in jouw leven.

Ik heb zelf ook last gehad van emotie eten. Vaak leidde dit tot eetbuien waarbij ik in één keer een hele zak drop op at. De HALT methode helpt me geregeld om stil te staan voor het gebeurd. Zodat ik kan ontdekken waar mijn honger vandaan komt.

Emotie eten is immers een tijdelijke oplossing, maar de echte honger wordt hiermee niet gestild.

Download de gratis toolkit:

Eerste Hulp bij Eetbuien!

Door het formulier in te vullen, geef je mij toestemming om jou zo nu en dan een e-mail te sturen. Wij behandelen je gegevens vertrouwelijk. Lees hier de privacy policy.

De belangrijkste verschillen tussen emotionele honger en echte honger

Emotionele honger:

  • is plotseling. Het ene moment denk je helemaal niet aan eten, en plots heb je ontzettende cravings.
  • zorgt voor trek in iets specifieks. Je hebt trek in iets specifieks, en iets anders (zoals een bord met broccoli en gestoomde kip) kan jou honger niet stillen.
  • is urgent. Dit is een hongergevoel wat niet kan wachten. Je wilt NU iets eten.
  • komt opzetten bij rotgevoelens. Bij stress, of verdriet. Bij kopzorgen. Je kreeg kritiek, jouw partner is boos, er heerst stress in het gezin of op jouw werk.
  • zorgt vaak voor gedachteloos eten. Je proeft eigenlijk helemaal niet wat je eet. Je hebt pas door wat je hebt gedaan als de verpakking leeg is.
  • stopt vaak niet als je vol zit. Het is lastig om je “voldaan” te voelen.
  • geeft je vaak achteraf een slecht gevoel. Je eet anders en/of meer dan je normaal zou doen, wat vaak de nodige schuld- of schaamtegevoelens veroorzaakt.

Echte honger

  • komt geleidelijk opzetten. Jouw zin om te eten groeit stapje voor stapje en is afhankelijk van wanneer je voor het laatst gegeten hebt.
  • is trek in een breed scala aan voedsel. Je hebt vast jouw voorkeuren, maar staat open voor verschillende gerechten. Iets voedzaams geeft jou een voldaan gevoel.
  • kan even wachten. Je zou meteen kunnen eten, maar soms kan het ook wel even wachten. Totdat je tijd hebt om even rustig aan tafel te gaan zitten, bijvoorbeeld.
  • is een fysieke behoefte. Het ontstaat omdat het een paar uur geleden is dat je hebt gegeten, en jouw lijf heeft energie nodig.
  • kan samengaan met bewust en aandachtig eten. Je bent je bewust van het feit dat je eet. Je kunt op elk moment besluiten dat je dooreet, of juist stopt met eten omdat je vol zit.
  • stopt als je vol zit. Echte honger ontstaat uit de wens om jouw lichaam te voeden en energie te geven. Zodra je je voldaan voelt, stopt het hongergevoel.
  • geeft je een neutraal gevoel. Er is geen sprake van schuld of schaamte achteraf.

Kun je soms wel een reminder gebruiken, of lijkt een overzicht je handig? Ik heb een gratis cheatsheet gemaakt, die je kunt raadplegen op de momenten dat je twijfelt aan jouw hongergevoelens. Die kun je in jouw keukenkastje plakken, of aan de binnenkant van de voorraadkast. Voor als je zomaar eens de kast in duikt!

De cheatsheet is onderdeel van mijn gratis Eerste Hulp bij Eetbuien Toolkit.

Download de gratis toolkit:

Eerste Hulp bij Eetbuien!

Door het formulier in te vullen, geef je mij toestemming om jou zo nu en dan een e-mail te sturen. Wij behandelen je gegevens vertrouwelijk. Lees hier de privacy policy.

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: