Geef jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten

Geef jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten. Ook als je geen honger hebt. In dit artikel leg ik je uit waarom!

“Die HALT methode is hartstikke leuk”, hoorde ik laatst, “maar als ik de neiging hebt om te snaaien, dan heb ik écht moeite met het inlassen van zo’n pauze!” Herken jij dat?

Waarom we soms moeite hebben met pauze inlassen

Als jij moeite hebt om een bewuste pauze in het lassen om (bijvoorbeeld) de HALT methode te gebruiken, dan komt dat misschien omdat je die pauze niet ziet als een liefdevolle actie. Jouw brein herkent het misschien als iets wat jou moet stoppen, of weerhouden, van dat wat je echt wilt: iets lekkers eten.

En dat is dan ook precies de reden waarom het je niet lukt om die pauze in te lassen. Jouw brein herkent deze pauze niet als een liefdevolle actie, maar als iets wat jou gedrag moet bijsturen. Zodat het niet krijgt waar het echt naar verlangt.

Geef jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten na die pauze.

Dit lijkt misschien gek op het eerste gezicht; Want die liefdevolle pauze is er toch juist om jou daarvan te weerhouden?

De HALT methode is er niet om je te weerhouden van eten

Maar niets is minder waar. Die pauze is er alleen om jou een bewuste keuze te laten maken: of je écht wilt eten ja of nee. Om in te checken bij jezelf en te ontdekken of je wel reageert op de behoefte die je écht hebt. Ontdek je namelijk dat je echt honger hebt, dan kun je gewoon gaan eten!

Maar ook als je merkt dat je geen honger hebt, maar toch behoefte hebt om te eten, dan mag dat gewoon!

Als je weet dat die pauze jou niet hoeft te weerhouden van eten, dat zul je deze veel makkelijker gaan inlassen. Je leert deze dan te verwelkomen!

En op termijn leer je steeds beter herkennen waar jouw hongergevoelens vandaan komen, en hoe je mogelijk jouw echte honger kunt stillen (want we weten dat deze vaak niets met eten te maken heeft!).

Waarom onvoorwaardelijke toestemming om te eten?

Besef je dat restricties altijd averechts werken. Als jij iets van jezelf niet mag, dan verlang je er vervolgens juist meer naar!

“Als je tegen kinderen zegt dat ze alle M&M’s mogen eten behalve de groene: welke M&M’s denk je dat die kinderen dan vooral eten als de onderzoeker niet kijken? Juist ja, de groene.”

Als we onszelf iets onthouden, dan wordt het een soort “verboden fruit”. Hoe meer je jezelf eten “onthoudt”,  hoe meer je ernaar verlangt.

En dit is ook meteen één van de redenen waarom diëten niet werken… We geven onszelf geen toestemming om te eten waar we zin in hebben. Met een hele heisa aan psychologische effecten tot gevolg!

Heb jij ook weleens last van eetbuien of emotie eten? Download dan hier mijn gratis Eerste Hulp bij Emotie Eten toolkit. 

Download de gratis toolkit:

Eerste Hulp bij Eetbuien!

Door het formulier in te vullen, geef je mij toestemming om jou zo nu en dan een e-mail te sturen. Wij behandelen je gegevens vertrouwelijk. Lees hier de privacy policy.

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: