Is intuitief eten gezond? - Blij Dieetvrij

De 5 gezondheidseffecten van intuïtief eten

Is intuïtief eten gezond? De 5 gezondheidsvoordelen van stoppen met diëten.

Als ik stop met diëten: is dit dan niet heel erg ongezond? Is dat niet hetzelfde als "mezelf laten gaan"? In hoeverre is intuïtief eten gezond?

Intuïtief eten draait om het creëren van een gezonde relatie met eten. Het geeft jou het zelfvertrouwen en de tools om te leren luisteren naar jouw lichaam en te reageren op jouw persoonlijke behoeften. Het leert je om onderscheid te maken tussen fysieke honger en emotionele honger, en je ontdekt daarbij steeds meer over hoe jouw lichaam werkt ( je ontwikkelt lichaamswijsheid!). 

In dit artikel beschrijf ik waarom intuïtief eten een veilig alternatief is, als het gaat om jouw gezondheid. Ik zet voor jou de 5 bewezen gezondheidsvoordelen op een rij.

De 5 gezondheidseffecten van intuïtief eten

Intuïtief eten is niet alleen een stuk beter voor jouw gemoedsrust, het is ook goed voor jouw gezondheid. Één van de belangrijkste effecten van intuïtief eten is dat het jouw stresslevels significant kan verlagen! 

1. Intuïtief eten vermindert stress

Stress is één van de belangrijkste veroorzakers van ontstekingen in ons lijf en kan daarmee op de langere termijn tot bepaalde auto-immuun ziekten leiden. (1)

Bij alle diëten, voedingsschema's of eetplannen zijn er regels en restricties waar je je aan zou moeten houden. Een onderdeel hiervan is daarom altijd een flinke portie schuldgevoelens rondom eten: schuldgevoelens over wat je eet, en of je wel de juiste beslissingen hebt genomen. Deze schuldgevoelens rondom eten zorgen niet alleen voor stress, maar kunnen ook resulteren in angst en depressie.

Door je minder zorgen te maken over wat je moet eten en wanneer je moet eten, heb je meer mentale ruimte om aandacht te besteden aan datgene wat in jouw leven écht aandacht verdient. Je hebt meer tijd om de dingen te doen die je gelukkig maken en jouw stresslevels reduceren.

2. Intuïtief eten verbetert jouw mentale gezondheid. (2)

Regels en richtlijnen rondom eten zijn één van de belangrijkste veroorzakers van eetstoornissen, maar ook van een chaotisch eetgedrag of een obsessieve relatie met eten. 

Door te gaan eten op intuïtie en die regels en richtlijnen los te laten kun je uit die obsessieve relatie met eten stappen en jouw zelfvertrouwen rondom eten vergroten

Wees eens eerlijk: hoeveel tijd ben jij dagelijks druk met nadenken over wat je moet eten, of je zorgen maken over wat je hebt gegeten? 

We zijn geneigd om alleen maar bezig te zijn met onze fysieke gezondheid en ons zorgen te maken over wat we eten, en of we wel genoeg sporten. Maar daarmee vergeten we dat er een hele hoop anderen facetten onderdeel uitmaken van onze gezondheid! Dit onderzoek laat zien dat intuïtief eten goed is voor jouw psychologische (of mentale) gezondheid.

Mentale gezondheid verbeteren met intuïtief eten
Afbeelding via Instagram @holisticallygrace


3. Intuïtief eten vergroot jouw lichaamsbewustzijn

Een onderdeel van intuïtief eten is het (leren) luisteren naar jouw lichaamssignalen. Dat betekent dat je gaat leren om die signalen te voelen, herkennen en van elkaar leert onderscheiden. (3)

Dit wordt ook wel interoceptive awareness genoemd: het kunnen voelen wat er in jouw lijf gebeurt. Een voorbeeld hiervan zijn jouw hongersignalen, of de signalen van vol zitten en voldaan zijn. Het voelen welke voedingsmiddelen goed voelen in jouw lichaam, en welke niet. Maar ook het ontdekken en voelen van emoties in jouw lichaam. En de signalen oppikken die jouw lichaam geeft als je ziek dreigt te worden. 

Hoe meer je leert eten op intuïtie, hoe beter je wordt in het aanvoelen van jouw lichaam. Zodat je kunt reageren op de waardevolle signalen die jouw lichaam jou geeft en zodoende kunt zorgen voor jouw eigen gezondheid!

4. Intuïtief eten vergroot jouw welzijn & geluk

Yes, je wordt er blij van. Intuïtieve eters hebben niet alleen een meer ontspannen relatie met eten, maar ze voelen zich dikwijls in meerdere facetten van hun leven gelukkiger. Intuïtief eten wordt gelinkt aan positieve gevoelens en een groter welzijn. (4

Intuïtieve eters zijn namelijk niet continu bezig met eten, en met de zorgen die daar onderdeel van uitmaken. Met de schuld- en schaamtegevoelens. Ze leren hun lichaam meer te accepteren zoals het is, en laten die destination addiction achter zich.

Destination addiction: het idee dat ons leven beter wordt als.... (je slanker bent, gezonder bent, sterker bent, rijker bent, ouder bent, een andere baan hebt...) Waardoor je stopt met genieten van het NU, en altijd maar bezig bent met jezelf veranderen of verbeteren.

Je laat obsessieve gedachten over eten en jouw lichaam achter je en creëert tijd en mentale ruimte om te besteden aan datgene wat je écht gelukkig maakt.

5. Intuïtief eten zorgt voor een beter zelfbeeld

Intuïtief eten wordt daarnaast in verband gebracht met meer body positivity: het zorgt voor een positiever lichaamsbeeld en meer lichaamstevredenheid en -acceptatie. (5)

En wist je dat mensen die een beter lichaamsbeeld hebben, van nature geneigd zijn om gezondere keuzes voor zichzelf te maken, zonder dat ze telkens moeten terugvallen op wilskracht? Ze willen graag goed voor hun lijf zorgen, omdat ze een liefdevolle relatie met hun lichaam hebben. 

Dit zijn slechts een paar van de gezondheidsvoordelen van intuïtief eten. Ik werk als Blij Dieetvrij Coach met alle principes van intuïtief eten en ben daarin door Evelyn Tribole (de Amerikaanse grondlegger van dit raamwerk) getraind. In mijn programma's en de club leer ik je er graag meer over!

"Door jouw masterclass viel bij mij eindelijk het kwartje!" 

- Esther


Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: