fbpx

Waarom heb ik altijd trek in zoet na de maaltijd?

Waarom heb ik altijd trek in zoet na de maaltijd?

Sommige mensen voelen zich gewoon niet voldaan zonder iets lekkers na de maaltijd. Heb jij ook altijd trek in zoet na de maaltijd? Dan is het goed om te weten wat hier mogelijk de oorzaak van is. Niet om er tegen te vechten, uiteraard. Maar om jouw zelfbewustzijn hieromtrent te vergroten! En dan kun je altijd zelf bewust kiezen of je wel of geen toetje neemt! ­čśë

Download de gratis toolkit:

Eerste Hulp bij Eetbuien!

Door het formulier in te vullen, geef je mij toestemming om jou zo nu en dan een e-mail te sturen. Wij behandelen je gegevens vertrouwelijk. Lees hier de privacy policy.

Waarom heb ik altijd trek in zoet na de maaltijd?

1.Een toetje na het eten is een gewoonte

Het grappige is, dat als jij van jongs af aan gewend bent om een toetje te eten, dat het simpelweg een gewoonte is. En in plaats van dat die zin in iets lekkers na het eten dan een fysieke behoefte is, is het meer een psychologische behoefte. Want: dat doen we toch altijd? Het is iets wat je graag wilt, in plaats van dat het iets is wat jouw lichaam ├ęcht nodig heeft.

2. Jouw maaltijd was fysiek niet verzadigend

Sommige maaltijden zorgen ervoor dat je je lichamelijk goed verzadigd voelt. Dit, terwijl andere maaltijden je gewoon niet “vullen”.
Bestaat jouw maaltijd vooral uit snelle koolhydraten (zoals wit brood, witte rijst, bewerkt voedsel), dan kan het zijn dat jouw bloedsuikerspiegel flink piekt na het eten van de maaltijd. Omdat jouw bloedsuikerspiegel hierna weer flink zakt, kan je in die “suikerdip” even ontzettend veel trek hebben in iets zoets. Want dat zou jouw bloedsuikerspiegel immer weer goed doen stijgen.
Heb je hier vaak last van? Kijk dan eens of je wat meer vetten en eiwitten kunt toevoegen aan jouw maaltijd!

3. Jouw maaltijd was emotioneel niet verzadigend

Misschien heb je iets gegeten wat je niet ├ęcht lekker vond. Of iets waar je niet ├ęcht bewust van kon genieten.

Als jij trek hebt in een stukje pure chocola, kun je wel 3 appels, een bak kwark of een heel pak crackers eten, en je nog niet voldaan voelen. Ook al zit jouw buik wel vol.

Jouw behoefte aan iets zoets kan dan te maken hebben met een behoefte aan serotonine, een stofje wat in onze hersenen voor een “goed gevoel” geeft. Een toename aan serotonine in jouw hersenen zorgt er vaak voor dat we blijer en kalmer zijn.

4. Je legt jezelf veel restricties op, als het gaat om zoetigheid.

Een strikt dieet, waarbij je jezelf veel lekkers ontzegt kan ook de veroorzaker zijn van deze zin in een toetje. Omdat je jezelf soms lekkernij ontzegt, vergroot je vaak jouw verlangen hiernaar. Omdat je je na de maaltijd beseft dat je “nog steeds niets lekkers” hebt gegeten, kan die craving opeens spontaan komen opzetten.

Hoe ga je dan het beste om met die trek in zoet na het eten?

Hieronder vind je een aantal tips. Onderzoek vooral wat voor jou werkt!

  • Onderzoek jouw gewoontes. Is het iets wat je altijd doet, waardoor je er aan gewend bent geraakt? Wees niet oordelend, maar nieuwsgierig!
  • Eet gebalanceerde maaltijden met lekker veel vezels: kies als je het net zo lekker vind voor volkoren granen, en combineer koolhydraten zoveel mogelijk met eiwitten en vetten.
  • Vraag jezelf goed af waar je precies trek in hebt? Heb je ├ęcht zin in chocolade, of kan de zoetigheid van een stuk rijp fruit jouw trek ook beantwoorden?
  • Besef je dat als het geen fysieke honger is, dat jouw hongergevoel vanzelf weer “gaat liggen”. Wacht dan even 30 minuten en ga iets anders doen. Kijk of je na een half uurtje nog steeds zoveel zin hebt in dat toetje.
  • Ga wandelen na de maaltijd, of doe een dansje. Beweging staat erom bekend dat het jouw serotonine niveau kan verhogen.
  • Maak van het eten echt een feestje: ga aan tafel zitten, en eet met aandacht!
  • Sta jezelf toe om een toetje te eten als je er gewoon zin in hebt, restricties leiden vaak tot overeten en eetbuien op andere momenten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken op weg naar een relaxte relatie met eten? Kijk dan hier naar hoe ik jou op weg kan helpen of download mijn gratis toolkit.

Waarom heb ik altijd trek in zoet na de maaltijd?

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: