fbpx

Waarom werken diëten niet en kom ik telkens weer aan?

Waarom werken diëten niet en kom ik telkens weer aan?

Hier is het grote geheim dat de dieetindustrie voor je verborgen houdt. (Waarom diëten niet werken!)

Wat onderzoek aantoont over diëten en lijnen

🔸95% van de mensen die gewicht verliezen door te diëten, komt al het gewicht weer aan. Oftewel, in 95% van de gevallen resulteren diëten niet in permanent gewichtsverlies. Minder dan 5% van de mensen is in staat om dit gewichtsverlies langer dan 5 jaar te behouden.
🔸66% van die mensen komen uiteindelijk meer gewicht aan dan ze zijn verloren. Voor een groot gedeelte is een dieet dus juist verantwoordelijk voor gewichtstoename.

🔸Uit een review van meer dan 30 lange-termijn studies blijkt dat op dieet gaan leidt tot gewichtstoename.  En hoe meer iemand dieet, hoe meer iemand doorgaans weegt. (1, 2, 3)

🔸Diëten maken ons daarnaast vaak ongezonder. Diëten zorgen voor een toename van obsessieve gedachten rondom eten en ons lichaam. Ze leiden tot overeten en eetbuien (4). Ze verlagen onze zelfverzekerdheid.

Waarom werken diëten niet en kom ik telkens weer aan?

En wat bedoel ik dan met diëten?

Alles van Weight Watchers tot Atkins, van Sonja Bakkeren en Slimfast tot Paleo. Van koolhydraatarm tot eiwitrijk en ketogeen.
Alles wat erop gericht is om je te laten leiden door externe informatie, zoals eetplannen en schema’s. In plaats van je te laten vertrouwen op de signalen van jouw eigen lijf.
En bovenal: regels over wat goed en slecht voor je is.
Alles wat erop gericht is om jouw uiterlijk, of jouw lichaam te veranderen. Dus ook:
  • Portiegrootte controleren
  • Je voedsel afwegen
  • Calorieën of macro’s tellen
  • Alleen nog maar puur en onbewerkt eten
  • Regels rondom wanneer je wel en niet mag eten
  • Intermittent fasting
  • Cheatdays en cheatmeals

Waarom werken diëten niet en kom ik telkens weer aan?

Jouw lichaam is veel slimmer dan je denkt. Het is gemaakt om te overleven. En dat betekent ook dat het je van nature beschermt tegen uithongering.

Als je jouw lichaam bepaalde typen of hoeveelheden voedsel ontzegt, gaat jouw lichaam in een soort overlevingsmodus. Het vergroot jouw cravings, met kans op eetbuien en overeten.

Helaas zorgt de dieetmentaliteit dus juist voor cravings en eetbuien.

Zelfs als je niet echt actief “op dieet” bent. Maar je nog steeds wel “denkt” als iemand die op dieet is (in goed en slecht eten, in angst voor bepaalde voedingsmiddelen), dan ben je nog steeds onbewust jouw voedselinname aan het controleren.

Als we bepaald voedsel als “slecht” bestempelen en we proberen het NIET te eten, komt er altijd dat moment waarop we het niet kunnen weerstaan. En we ons er mogelijk aan overeten. Want juist het idee dat je iets niet mag, maakt dat je er extra naar verlangt.

We sturen onszelf keer op keer weer dat onbewuste of bewuste signaal: Vanaf morgen moet je weer beter “opletten”.  Dus wil je er van genieten, dan is het nu of nooit!

Wil je ook af van die dieetmentaliteit die je tegenwerkt?

Dat vraagt behoorlijk wat tijd en aandacht! Maar het is niet onmogelijk, en zorgt voor een ontspannen relatie met eten…

Weet in ieder geval dit:

De dieetindustrie is goed voor zo’n 60 biljoen dollar per jaar, maar heeft een slagingspercentage van slechts 5%. De schuld ligt dus niet bij jouw gebrek aan wilskracht. Maar bij het dieet. Ja maar…. wat dat wel?

Ontdek hier hoe ik je verder kan helpen of volg mijn masterclass “af van eetbuien!“.

Download de gratis toolkit:

Eerste Hulp bij Eetbuien!

Door het formulier in te vullen, geef je mij toestemming om jou zo nu en dan een e-mail te sturen. Wij behandelen je gegevens vertrouwelijk. Lees hier de privacy policy.

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: