maart 2

Wat als ik moet afvallen voor mijn gezondheid?

0  comments

Wat nou, als ik moet afvallen voor mijn gezondheid?  In deze podcast ga ik je uitgebreid antwoord geven op die vraag, die ik met regelmaat hoor! Dit is aflevering 1 van een driedelige podcast-serie die helemaal gaat over gewicht. Ik krijg daar heel veel vragen over, en het leek me tijd om die vragen te gaan beantwoorden! 

Seizoen 2

Aflevering 12

Wat nou als ik moet afvallen voor mijn gezondheid?

Beluister hier deze aflevering!

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn.

Anti-dieet is niet anti-gewichtsverlies

Vaak denken we dat als we het hebben over voedselvrijheid, body positivity, intuïtief eten of vrij eten, dat we anti-gewichtsverlies zijn. Dat het niet goed zou zijn als we gewicht verliezen. Dus laat ik allereerst beginnen met aangeven dat ik niet tegen gewichtsverlies ben. 🙂

Het lastige met afvallen voor je gezondheid is echter het volgende: het klinkt natuurlijk beter dan afvallen om aan een onhaalbaar schoonheidsideaal te voldoen, toch? En een stuk logischer ook. De intentie is misschien beter. Want je doet het écht voor jezelf. En misschien ook wel voornamelijk voor jouw eigen kwaliteit van leven. 

Maar dat betekent niet dat deze intentie je uiteindelijk helpt

Het proberen af te vallen is iets wat eigenlijk altijd leidt tot die vicieuze cirkel van opletten, lijnen en diëten en aan de andere kant overeten of eetbuien ervaren.

De focus leggen op afvallen vergroot jouw obsessie rondom eten, en helaas, in de meerderheid van de gevallen zorgt het op de langere termijn juist voor gewichtstoename. Ook gewicht willen verliezen “op een gezonde manier”, heeft deze negatieve effecten op de langere termijn.

Maar wat als je je zorgen maakt over jouw gezondheid?

Dan kun je je richten op jouw gezondheid, in plaats van op jouw gewicht.

Dit is ook wat er met de Health at every size beweging bedoeld wordt: het helpt, om je te richten op het aanleren van gezonde gewoontes. Daardoor kan je gezonder worden. Ook al heeft het mogelijk geen effect op jouw lichaamsgewicht.

"Vraag jezelf eens af: zou ik dit gedrag nog steeds vertonen, ook al zou ik zeker weten dat het geen impact zou hebben op de weegschaal?"

 

Saskia Koopman


Dit is een belangrijke vraag

Zou ik dit gedrag nog steeds vertonen, ook al zou ik zeker weten dat het geen impact zou hebben op de weegschaal? Als het antwoord JA is, dan zijn het dingen die je doet omdat het je een goed gevoel geeft. Je voelt je daardoor vitaler, fitter, blijer. Zoals na een oprecht fijne work-out, die jouw lichaam z'n feel good hormonen geeft. Of na het eten van een salade met een goddelijke dressing, die daadwerkelijk lekker verzadigend was.

Maar als jouw antwoord NEE is, ik zou dit niet doen als ik er niet van zou afvallen, dan ben je niet aan het luisteren naar jouw lijf. Naar jouw behoeften. Dan ben je niet "intuïtief". Je wordt dan geleid door een bepaald verlangen om af te vallen.

Een nieuw clublid stelde mij de vraag: ik ben altijd gewend om op maandag te vasten. Is dat iets wat ik moet loslaten? Mijn intuïtieve reactie was natuurlijk: JA! Dit is een regel, een restrictie, dit gaat je uiteindelijk niet helpen.

Maar dat is niet helemaal hoe intuïtief eten werkt. Uiteindelijk gaat intuïtief eten en vrij eten over iets doen wat jou  helpt. Het gaat dus om de intentie die erachter zit. Doe je iets vanuit angst? Vanuit het verlangen om af te vallen? Dan is het iets dat waarschijnlijk op de langere termijn averechts gaat werken.

Intuitive fasting en oerhonger

Als je jezelf inhoudt aan de ene kant, dan schiet het op andere momenten de andere kant op. Als we vanuit restricties leven, dan zullen we op andere momenten denken: de stress wordt te groot, ik kan me niet inhouden, ik ga me overeten. Bij vasten komt vaak een bepaalde oerhonger kijken van waaruit we willen inhalen, of onze obsessie rondom eten groeit alleen nog maar meer.

Dit is een belangrijke reden waarom de anti-dieet industrie zo negatief reageerde op het boek Intuitive Fasting, wat Gwyneth Paltrow vorige week aanprees op social media: intuïtief eten en vasten, zijn twee dingen die niet echt goed samengaan. Het is een beetje als 5 dagen vegan eten en dan 2 dagen enkel vlees.

We zitten nou eenmaal zo in elkaar dat wanneer er niet genoeg eten in ons lijf komt, dat ons lijf extra gaat nadenken over eten. Je lichaam zegt eigenlijk tegen jou: "Hallo! Denk nou eens aan eten, want eten is belangrijk en we hebben het op dit moment nodig!"

"De vraag is dan dus: zou je ook vasten als je zeker zou weten dat het geen impact zou hebben op de weegschaal?"

afvallen voor mijn gezondheid: focus je op jouw gedrag en niet op jouw gezondheid

Zorgen voor jouw gezondheid

Sta eens stil bij welk gedrag je een goed gevoel geeft, waarbij je ook denkt: dit is zo fijn, dit wil ik de rest van mijn leven doen.

Dat is intuïtief. Dat voelt goed en is fijn voor je lijf.

Doe die dingen zonder van gewichtsverlies het doel te maken: bijvoorbeeld yoga, een salade eten, wandelen, lekkere smoothies drinken.

Gezonde ingrediënten toevoegen aan je maaltijden is helemaal oké als je merkt dat je je er fitter of vitaler door voelt. Dat zijn waarschijnlijk dingen die je blijft doen omdat je er blij van wordt, los van de mogelijke impact die het kan hebben op de weegschaal.

(Meer hierover in de masterclass Liefdevol Voeden, die je vindt in de Blij Dieetvrij Club!)

Masterclass Liefdevol Voeden

Als je gedrag inzet, waarvan je denkt: ik doe dit nu even, in de hoop dat ik gewicht verlies, maar je kunt je niet voorstellen dat je dit jouw hele leven lang blijft doen, dan gaat het averechts voor je werken. Je gaat denken in goed en fout, je gaat te maken hebben met jojo-en en misschien met aankomen op de langere termijn.

Hoe herken je of iets een dieet is?

Als het doel gewichtsverlies is.

Soms kunnen bepaalde interventies op psychologisch vlak, of zelfs interventies rondom intuïtief eten worden ingezet als een dieet.

Als je ergens ziet staan dat het de ultieme oplossing is om af te vallen, dan wordt het dus aangevlogen met gewichtsverlies als doel. Dat zijn interventies die altijd op een bepaalde manier een averechts effect gaan hebben.

In de Blij Dieetvrij Club community zijn er bijvoorbeeld ook leden die Skinnyminds hebben gedaan, een programma dat zich naar eigen zeggen  richt op de psychologische kant van eten. Maar die leden gaven ook aan: er zou voedselvrijheid moeten zijn, ik zou rust moeten vinden, maar dat werkt toch niet zo. En dat klopt, want als het doel gewichtsverlies is, dan zit er nog steeds een stemmetje in je hoofd die denkt in goed en fout.

Focus je daadwerkelijk op jouw gezonde gedrag, en niet op gewichtsverlies

Er zijn meerdere onderzoeken die laten zien dat gewicht en gezondheid niet 1-op-1 aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Je kunt gezonder worden door gezond gedrag op te bouwen. Door erop uit te gaan, door te bewegen met plezier. Je kunt dingen doen voor jouw gezondheid, die NIETS te maken hebben met het gewicht op de weegschaal, en van daaruit werken aan je gezondheid.

Zodra je dingen gaat doen, puur en alleen om gewicht te verliezen, dan haal je de lol eruit en start vaak de obsessie.

Onderzoek laat zien dat slanke mensen die veel zitten, soms ongezonder zijn dan dikke mensen die meer bewegen.

Saskia Koopman


Ik heb toevallig in een van de laatste 'Feel + Heal sessies’ in de Blij Dieetvrij Club met mijn clubleden gekeken naar 2 manieren om om te gaan met deze vormen van verveling. Ik heb daarbij twee manieren gedeeld om er mee om te gaan: hoe ga je om met die onrust in jouw lijf? Hoe zorg je dat de maalstroom van gedachten even stopt?

Meer dan 100 factoren bepalen jouw gewicht

Als je wordt aangeraden om gewoon minder te eten en meer te bewegen, dan is dat een beetje als een arm persoon vertellen dat ze gewoon minder moeten uitgeven en meer sparen (een geweldige quote van Dokter Joshua Woolrich). Het klinkt logisch, maar is vaak niet echt de oplossing.

Besef dat jouw gewicht veroorzaakt wordt door meer dan 100 factoren. Het UK Foresight report heeft een poging gedaan al die factoren samen te vatten. Het zijn factoren die te maken hebben met:

  • jouw lijf, jouw biologie (denk aan geboorte, opvoeding, genen);
  • jouw omgeving (waar je woont, werkt, de beschikbaarheid van OV, zelfs de temperatuur in je woonomgeving);
  • jouw fysieke activiteit (en ook hoe je hieromtrent bent opgevoed);
  • de maatschappij waarin je woont (denk aan factoren als opleiding, de media waar je aan wordt blootgesteld, je opvoeding, de mate van fatshaming waar je aan wordt blootgesteld (surprise, surprise, negatieve opmerkingen over jouw lijf werken JUIST tegen je);
  • jouw omgeving (qua soorten voedsel en beschikbaarheid) en wat je eet;
  •  jouw psychologie (denk aan zelfvertrouwen, stress en hoe je omgaat met negatieve emoties)

Ik hoop dat je hiermee beseft dat “gewoon even gewicht verliezen”, niet zo eenvoudig is als het klinkt.

"Wees eens eerlijk: hoe vaak heb je dat wel niet gehoord: je moet gewoon minder eten en meer bewegen. Als dat de oplossing was geweest dan waren we allemaal slank."

Allemaal slank?

Mensen zijn er in alle vormen en maten, en voor sommige mensen is slank zijn niet gezond. Dat gewicht ligt dan onder hun vet-set gewicht. Jouw lijf blijft dan strijden met jou, omdat je probeert je gewicht te manipuleren naar een gewicht dat gewoon niet bij je genen past. Het is heel lastig om te accepteren, maar als je daartegen blijft vechten, dan blijf je ook je hele leven lang in gevecht met je lijf.

En ook als jouw lichaamsgewicht wél een impact op je gezondheid, dan is je richten op gewicht verliezen nog steeds geen oplossing: Het werkt altijd averechts, los van je drijfveer, en komt ook niet zonder risico’s. Het leidt immers tot:

  • een verlaagd zelfbeeld;
  • een obsessieve relatie met eten, soms zelfs een eetstoornis;
  • en het leidt dikwijls tot gewichtstoename op de langere termijn.

De connectie tussen gezondheid en gewicht

Er is geen chronische ziekte die alleen voorkomt bij dikke mensen (en niet ook bij slanke mensen): of het nou gaat om diabetes, depressie, gewrichtspijn, kanker, hartfalen, een opgeblazen buik, angststoornissen of eetstoornissen. Al die aandoeningen komen ook voor bij slanke mensen.

De connectie tussen gezondheid en gewicht zit vaak heel anders in elkaar dan we denken. (Hij is meer correlerend, dan lineair).

Je kunt jezelf helpen door te focussen op jouw gedrag. En gewicht verliezen is geen gedrag. Als een arts je aanraadt om gewicht te verliezen, is dat geen concreet advies. Vraag je arts vooral wat je kan doen, los van gewicht verliezen. Bijvoorbeeld: welk advies zou je me geven als ik dezelfde klachten zou hebben, maar een slanker lijf? De praktijk uitgestuurd worden met het advies om gewicht te verliezen gaat je uiteindelijk niet helpen.

Gezond gedrag

Ga onderzoeken met welk gezond gedrag je jezelf kunt helpen. Met gezond gedrag bedoel ik bijvoorbeeld: beter slapen, bewegen op een manier die goed voelt of gezonde voeding toevoegen in plaats van bepaalde voeding uitsluiten.

Maar ook reageren op jouw lichaamssignalen, samenwerken met jouw lijf, leren omgaan met emoties. Dit zijn dingen die jou gezonder kunnen maken, lós van of je er gewicht mee verliest.

En mocht je op dit moment in jouw leven niet de kans zien om hieraan te werken dan is dat ook oké. Je bent niet verplicht om altijd te werken aan jouw gezondheid. Je bent het aan niemand verplicht om altijd maar gezond te zijn. Maar heb je wel tijd en ruimte om goed voor jezelf te zorgen op dit vlak, herinner jezelf eraan dat je richten op jouw gewicht niet de oplossing is. Ook al wordt dat wel vaak als dé oplossing verkocht in de huidige dieetcultuur.

Mocht je een verleden hebben van proberen gewicht te verliezen dan hoop ik dat je inziet dat dat gewoon niet de oplossing is. Ook niet als je gewicht zou willen verliezen voor je gezondheid. Ik hoop dat dit je een idee geeft wat je kunt doen om lief te zijn voor jezelf en goed voor jezelf te zorgen.

Saskia Koopman

Als de wens gewicht te verliezen blijft

Dat maakt het overigens niet altijd makkelijker om jouw wens om gewicht te verliezen los te laten. Je kunt het nog zo goed snappen, maar dat voorkomt niet dat dat verlangen af en toe de kop opsteekt.

En daar wil ik het dan ook in de volgende aflevering over hebben. Mocht je hier vragen over hebben, stuur ze me dan gerust!

Mocht je tenslotte benieuwd zijn naar wat ik je verder kan aanbieden, dan ben je natuurlijk van harte welkom om de gratis masterclass te downloaden via www.blijdieetvrij.nl/masterclass

Tot de volgende aflevering!

"Creëer een geweldige relatie met eten en stop jouw strijd met eten voorgoed!"

(ook als je voor jouw gevoel alles al eens hebt geprobeerd!)


Tags

eetbuien, eetgedrag, emotie eten, emoties, mindfullness, overeten, verveling, vluchten, voelen


Dit vind je misschien ook interessant?

10 tips om echt te slagen met intuïtief eten

Hoe kan ik mijn lichaam accepteren?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}