februari 2

Eten uit verveling (hoe kan je daarmee omgaan?)

0  comments

Op verzoek nam ik een podcast op over eten uit verveling. Ik ga je in deze podcast een aantal tips geven die je helpen om hier met een andere bril naar te kijken. Zodat je kan onderzoeken wat er bij jou nodig is, om om te gaan met die eetmomenten!

Seizoen 2

Aflevering 11

Eten uit verveling (hoe ga je daarmee om?)

Beluister hier deze aflevering!

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn.

Start met geruststelling

Voordat we het gaan hebben over verveling zelf, wil ik eerst ingaan op het feit dat eten uit verveling vanwege de dieetcultuur en de vetfobie in onze huidige maatschappij vaak staat voor iets dat niet goed is.

Bij deze wil ik je vooral geruststellen en zeggen: ook het eten dat je eet uit verveling, is gewoon eten wat jouw lichaam kan verteren en kan gebruiken als waardevolle energie.

Dus als je over het algemeen redelijk rust vindt rondom eten en luistert naar je lichaamssignalen, dan moet je ook weten dat als je een keer eet uit verveling, jouw lichaam zich daar gewoon op aanpast.

Hoe jouw lichaam reageert

Net als bij alle vormen van emotie-eten, reageert jouw lichaam daar op. En als je de volgende dag wakker wordt heb je misschien minder trek in ontbijt, je hebt trek in iets anders als ontbijt, of je hebt later trek in ontbijt.

Dat hoeft niet te ontstaan vanuit een compensatiedrang, vanuit het goed-en-fout denken, vanuit het idee: ik heb gisteren gegeten uit verveling en ik moet daar nu echt voor compenseren.

Je mag je echt laten leiden door je lijf, want je lichaam geeft je ontzettend waardevolle signalen, en je lichaam reageert echt ook op die extra voeding die je binnenkrijgt als je eet uit verveling. En misschien at je ook wel uit verveling én had je honger? 😉

Stop met het "goed" en "fout" label

Probeer er vooral niet een stempel op te drukken met het label 'fout', of 'verkeerd'. Als je dat doet, dan ga je juist voor jezelf weer restricties creëren en blijf je steken in het goed-en-fout denken rondom eten.  En dat zorgt juist voor onrust rondom eten. We gaan dan namelijk verlangen naar de dingen die we onszelf ontzeggen, we gaan ons overeten als reactie op restrictie. (Meer daarover in de gratis masterclass). Kijk daarom of je vanuit vertrouwen kunt kijken naar dat eten uit verveling.

Ik plaatste hier toevallig een Instagram post over: stap uit het dieetdenken. Kijk of je vanuit vertrouwen kunt kijken: hé, ik at uit verveling, dat is oké, dat is menselijk, hoe kan ik nu luisteren naar mijn lijf? Hoe kan ik nu lief zijn voor mijn lijf en reageren op de dieperliggende behoeftes die er mogelijk zijn?

Eten uit verveling, hoe kun je daarmee omgaan?

Omgaan met verveling

Ik ga je in deze podcast tips geven om misschien te stoppen met eten uit verveling. Maar dan wel vanuit het idee dat verveling vaak te maken heeft met bepaalde dingen die gaande zijn in je lijf, in jezelf. Dingen, die interessant zijn om eens op een andere manier te bekijken!

We zien verveling vaak als een soort gebrek aan prikkels, een gebrek aan stimulatie. Maar het is juist zo dat hoe meer we continu extern geprikkeld worden, en hoe meer we continu zoeken naar nieuwe prikkels en naar afleiding, hoe meer we juist te maken krijgen met verveling.

Wat er eigenlijk gebeurt, is dat we gewend zijn om onszelf te ontvluchten, om continu bezig te zijn met de dingen om ons heen, in plaats van bezig te zijn met onszelf, en met wat er ín ons gebeurt.

Je moet verveling eigenlijk zien als een manier waarop we proberen onszelf te ontvluchten: we ontvluchten als het ware een moment van zelfreflectie, een moment van luisteren naar ons lichaam, een moment van alleen zijn in rust met onszelf.

En omdat dat moment mogelijk fysiek ongemak veroorzaakt, voelen we ons verveeld, want we willen uit dat ongemak. 

Eigenlijk is verveling een belangrijk signaal om te gaan ontdekken wat je relatie is met de wereld om je heen, maar ook met je eigen lichaam." 

Saskia Koopman

De rol van introversie en extraversie

Er zijn psychologen die zeggen dat verveling een karaktertrek kan zijn. Het kan zijn dat de ene persoon meer te maken heeft met verveling dan de andere persoon. Voor een deel heeft dat waarschijnlijk te maken met het feit dat sommige mensen introvert zijn, en andere mensen extravert.

  • Als je extravert bent dan laad je op van mensen om je heen. Je hebt dan contact nodig, mensen om je heen, om energie te krijgen.
  • Als je van nature introvert bent, dan ben je iemand die oplaadt door wat meer alleen te zijn. Dat betekent niet per se dat je niet sociaal bent, dat je niet kunt genieten van de mensen om je heen, maar het betekent dat je meer tijd alleen nodig hebt.

Maar ook als je introvert bent kun je te maken krijgen met verveling, omdat verveling voor een heel groot deel te maken heeft met vluchten van onszelf, ons lijf, en het stukje alleen zijn. Als je merkt dat je niet meer op de bank kan zitten zonder dat je iets aanzet, dan is het heel interessant om te kijken waarom je dit nodig hebt.

Onze maatschappij is zo ontzettend druk, dat we eigenlijk gewend zijn om continu geprikkeld te worden. Daardoor zijn we ook minder goed geworden in gewoon niksen. Op vakantie willen we het allerliefste een vakantie-adres met wifi, want anders gaan we ons misschien wel vervelen.

"Wanneer ben je voor het laatst gewoon op een strandbedje gaan liggen om gewoon naar de zon en de zee te staren? Wanneer heb je gewoon op een bankje in het bos gezeten om naar de bomen te staren, zonder dat je ondertussen een podcast luisterde of een gesprek voerde met iemand?"

Het bijzondere is dat je juist die momenten van stilzijn en niks doen heel hard nodig hebt. Maar we vinden het tegenwoordig best wel moeilijk om plezier te maken met onszelf.

2 verschillende vormen van verveling

1.) Verveling met een onderstroom van onrust

Er bestaan verschillende types verveling. Het eerste type is vooral verveling waarbij je een onderstroom van onrust in jouw lichaam ervaart. Dit is het type verveling, waarbij je merkt dat je gewoon niet zo goed in staat bent om plezier te maken met jezelf. Je merkt dat je eigenlijk altijd afleiding nodig hebt van buitenaf om een bepaalde innerlijke onrust te voorkomen. 

Je hebt Netflix nodig, of mensen om je heen, om te zorgen dat je gered wordt van jouw verveling. Er zit niets in jou dat je kan redden van die verveling. 

We gaan dan ook vaak eten, om die gevoelens van innerlijke onrust niet te hoeven voelen. 

2.) Verveling waarbij onze gedachten alle kanten op schieten

Een ander type verveling heeft er mee te maken dat we bang zijn voor onze gedachtestroom.

Dus als het stil wordt en er is geen afleiding, dan zijn we alleen met onze gedachten. En als datgene wat we over onszelf denken niet heel leuk of heel lief is, dan kunnen we daar heel onrustig van worden.

Misschien weet je niet zo goed hoe je jezelf kunt helpen om uit die maalstroom van negatieve gedachten te komen? Verveling zorgt er dan juist voor dat je geconfronteerd wordt met die delen van jezelf die je niet prettig vindt en waar je niet mee om weet te gaan.

Saskia Koopman


Ik heb toevallig in een van de laatste 'Feel + Heal sessies’ in de Blij Dieetvrij Club met mijn clubleden gekeken naar 2 manieren om om te gaan met deze vormen van verveling. Ik heb daarbij twee manieren gedeeld om er mee om te gaan: hoe ga je om met die onrust in jouw lijf? Hoe zorg je dat de maalstroom van gedachten even stopt?

2 manieren om om te gaan met verveling

1.) Omarm je verveling met mindfulness

De eerste manier van omgaan met verveling is om het te omarmen. Dat kan misschien nog wel de grootste uitdaging zijn. Daarmee nodig je jezelf uit om alles wat er is, recht in de ogen aan te kijken en te ontdekken wat er gebeurt.

Maar hoe doe je dat nou, je verveling omarmen? Dat kun je doen door mindfulness in te zetten. Door echt even met al je zintuigen aanwezig te zijn op de plek waar je bent. En vervolgens bij jezelf te onderzoeken hoe je in stilte kunt genieten, wat je kunt doen om jezelf een goed gevoel te geven.

Wat zit er in mijn lichaam dat me een goed gevoel geeft?

Je kunt op die momenten jezelf helpen door al je zintuigen te gebruiken. Door met al je aandacht om je heen te kijken, echt op te merken waar je bent en wat je kunt zien. Door echt je oren te openen en te luisteren. Als je alleen in het bos bent, luister dan echt naar hoe de wind door de bomen raast, en naar de vogeltjes die fluiten.

Dit kun je natuurlijk ook doen als je thuis in stilte bent:

  • Wat voel ik in mijn lijf?
  • Wat voel ik op mijn lijf?
  • Kan ik mijn kleding op mijn lichaam voelen?
  • Voelt dat prettig?
  • Wat proef ik op dit moment?
  • Wat ruik ik?

Je gebruikt al je zintuigen om echt op dat moment aanwezig te zijn, met jezelf, in het nu, met je lijf, en aandacht te hebben voor wat er is.

Als je dat doet, dan kun je ook aandacht gaan besteden aan de gedachten die opkomen in je hoofd. Je kunt onderzoeken wat er gebeurt als je echt stil en alleen met jezelf bent. Kun je jezelf helpen door diep adem te halen en echt eens te genieten van je ademhaling?

Vertragen, en de weerstand daartegen

Vertragen is iets waarvan ik weet dat er bij veel vrouwen weerstand tegen wordt gevoeld en ervaren. We zijn vaak bang voor wat we gaan voelen als we voelen uitnodigen. We voelen weerstand om te voelen.

"Dat komt omdat ons brein is gemaakt om ons te beschermen tegen pijnlijke gevoelens en ervaringen. We willen geen pijnlijke ervaringen uit het verleden herbeleven, we willen geen ongemakkelijke gevoelens ervaren, dus we proberen onszelf te beschermen. Dat is op de lange termijn alleen niet helpend."

In de nieuwe module in de Blij Dieetvrij Club (Module 7: Vertrouwen op jouw lijf) kijken we naar hoe we onszelf kunnen helpen om te vertragen, ook al is er weerstand. Daardoor kun je in contact komen met waardevolle lichaamssignalen, wat natuurlijk ook bij eten uit verveling heel interessant is.

Wat speelt er eigenlijk echt waardoor ik geneigd ben om te eten, waar probeer ik mezelf van af te leiden, hoe kan ik mezelf hierin helpen en bijstaan?

2.) Beweeg je door de verveling heen

De eerste manier is dus het omarmen van verveling. Bij de tweede manier ga je kijken hoe je je er doorheen kunt bewegen.

Als we te maken hebben met negatieve energie, die ons vastzet in ons lijf, of dat stukje angst om te vertragen, dan kan het zijn dat je schouders stijf worden. Wat er vaak gebeurt is dat we heel statisch op de bank blijven zitten, en dat we ons vanuit die statische houding niet los kunnen maken van wat we voelen. Juist op die momenten kan het fijn zijn om ons te bewegen.

Ik vind het heel vervelend als mensen vanuit de dieetcultuur roepen: als je je verveelt, en je wilt gaan eten, loop dan vooral een ommetje, want dan leid je jezelf daarvan af. Dat is een tijdelijke oplossing, want je zoekt dan niet uit wat er gebeurt in je lijf en hoe je jezelf daarin blijvend kunt helpen. Je kunt niet altijd een ommetje maken, dus dan is het ook fijn als je gewoon oké bent met die emotie.

Opstaan, en met jouw lijf schudden

Een simpele oefening als gewoon opstaan en even met je lijf schudden, geluid maken, kan helpen om bepaalde vastzittende dingen in je lijf los te maken. Zeker veranderen van houding kan heel waardevol zijn, als je merkt dat je je niet prettig voelt. Je kunt soms letterlijk dat soort gevoelens van je afschudden. 

Als je dat hebt gedaan, dan lukt het misschien wel om vervolgens te gaan zitten en te kijken wat je voelt en wat er gebeurt in je lijf: waar voel je weerstand tegen voelen en hoe kan je in contact komen met je lichaams-signalen? Hoe kan ik dingen doen waarvan ik geniet als ik alleen ben?

Saskia Koopman

Samenwerken met jouw lijf en dieperliggende behoeftes

Het idee is eigenlijk dat je gaat kijken hoe je kunt samenwerken met wat er gebeurt, hoe je kunt onderzoeken wat je nodig hebt en waar je van wegvlucht. Wat vind ik angstig om te voelen? Want dat is vaak een beetje wat er gebeurt.

Tot zover deze podcast aflevering! 

Nog een korte samenvatting:

  • Keur het eten uit verveling niet af, zet er geen stempel op dat het fout is. We zijn allemaal mensen, deze (corona-)periode is met name heftig, deze periode vraagt emotioneel gezien heel veel van jou. Juist door jezelf te veroordelen voeg je alleen maar extra stress toe (ook juist rondom eten: wat weer kan leiden tot overeten of eetbuien). Wat je op dit moment het meest nodig hebt is iemand in jezelf, die je bijstaat vanuit zelfcompassie, vanuit vriendelijkheid, vanuit zorg voor jezelf. Die tegen je zegt: het is oké dat het gebeurt, je bent menselijk.
  • Wat je ook kunt doen is onderzoeken wat er gebeurt waardoor je het lastig vindt om alleen te zijn en in stilte. Kan het zijn dat je weerstand voelt tegen voelen, dat je weerstand voelt tegen lichaamssensaties die je niet wil voelen, waardoor je jezelf gaat afleiden met eten?

Als je het interessant vindt om dit verder uit te diepen dan ben je natuurlijk van harte welkom om dat in de club te doen. Er zijn meerdere modules die daarmee te maken hebben. Maar ik hoop dat deze podcast je al behoorlijk op weg helpt en je in ieder geval uitnodigt om met een andere bril op naar eten uit verveling te kijken.

Ik wens je ontzettend veel sterkte in deze lockdown. Dat je maar mag zoeken naar zelfcompassie en dat je wat dat betreft ontzettend lief mag zijn voor jezelf, want dat heb je het meeste nodig. Heel veel liefde van mij, ik stuur het zo naar je toe via de microfoon, ik hoop dat het je goed gaat, en we spreken elkaar weer in de volgende aflevering.

"Creëer een geweldige relatie met eten en stop jouw strijd met eten voorgoed!"

(ook als je voor jouw gevoel alles al eens hebt geprobeerd!)


Tags

eetbuien, eetgedrag, emotie eten, emoties, mindfullness, overeten, verveling, vluchten, voelen


Dit vind je misschien ook interessant?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}