fbpx

Hoe kun je eetregels loslaten als je bepaalde allergieën hebt?

Intuïtief eten met bepaalde allergieën of intoleranties, hoe werkt dat? Hoe kan je dan toch de eetregels loslaten?

Het loslaten van álle eetregels heeft bij mij echt wel maanden geduurd. Ik baalde dat ik niet gewoon een knop kon omzetten en plotseling voedselvrijheid kon ervaren. Aan de andere kant is het ook heel logisch.

Jarenlang heb ik me (voor een groot deel) onbewust laten beïnvloeden door de dieetcultuur, die beschrijft dat het ene voedingsmiddel zoveel gezonder is dan het andere. Dat het één een dikmaker is, en de ander niet.

Wat natuurlijk onzin is. Je kunt ook afvallen als je alleen maar junkfood eet (bron, maar die dat de onderzoeker vooral niet na!). (Lees hier waarom niet.).

Maar daarnaast liet ik me net als de meerderheid meeslepen in het eeuwige streven om slank en mooi gevonden te willen worden. En daar wil ik even op aanhaken als het gaat om eetregels loslaten, als je ook met bepaalde allergieën te maken hebt.

Hoe kun je eetregels loslaten als je bepaalde allergieën hebt?

Als je wilt leren eten op intuïtie, weet je misschien ook wel dat het leren vertrouwen op jouw lijf een hele belangrijke stap is.

Maar als je kampt met bepaalde voedsel-allergieën, dan wordt dat je al meteen extra lastig gemaakt.

Misschien smacht je wel naar een fijne boterham, maar zorgt een gluten-intolerantie voor een ernstige fysieke reactie? Of je kan ontzettend genieten van roomijs, maar kamp je vervolgens met heftige buikpijn, vanwege een lactose-intolerantie?

Jouw lichaamssignalen vertrouwen

Jouw lichaamssignalen vertrouwen, en dan bedoel ik jouw trek en zin in bepaalde voedingsmiddelen, kan betekenen dat je vervolgens verkrampt van de pijn!

Misschien heb je wel een bepaalde ziekt die ervoor zorgt dat jouw lichaam niet altijd functioneert, zoals het zou moeten? Het is logisch dat je dan niet kan zeggen dat je er altijd met de volle 100% kan bouwen op jouw lichaamssignalen.

Bepaalde regels rondom eten zijn dan misschien wel jouw houvast. Dé manier om te voorkomen dat je lichaam instort, je in de steek laat.

Regels over wat je beter wel en niet zou kunnen eten. Over wanneer je beter wel en niet zou kunnen eten. Regels die ervoor zorgen dat je je beter, en misschien wel gezonder voelt.

Wees 100% eerlijk met jezelf

Ga vooral eens na of de regels die je volgt zijn opgesteld om jezelf te beschermen tegen fysieke klachten? Of zijn ze er stiekem ook, omdat je hoopt dat je slanker wordt of blijft door die regels te volgen?

  1. Je eet bewust geen brood, omdat je weet dat je er een allergische reactie op krijgt. Of..
  2. Je eet bewust geen brood eten, omdat je denkt dat je ervan aankomt (of omdat je denkt dat het helpt om af te vallen). Bijvoorbeeld als je brood ziet als een onnodige bron van koolhydraten. En ja, de dieetcultuur weet koolhydraten de laatste jaren flink te pesten!

In het laatste geval, zal een restrictie rondom brood je altijd in de weg zitten als je wilt breken met de vicieuze cirkel van restricties en eetbuien/overeten (meer hierover in de gratis masterclass).

Stap uit de dieetmentaliteit

Intuïtief eten, en alle eetregels loslaten, betekent niet dat je datgene moet gaan eten waardoor jij je rot voelt.

Maar laat ik heel eerlijk zijn, dan heb ik het over mensen die een gediagnosticeerde voedsel-intolerantie hebben.

Want soms DENKEN we dat we ergens allergisch voor zijn (suiker, bijvoorbeeld!), maar wordt dit probleem voor een groot deel door ons hoofd gecreëerd: de stress die we ervaren terwijl we iets eten waarvan we denken dat het slecht voor ons is, kan ervoor zorgen dat we het ook daadwerkelijk slecht verteren. (Herken de self-fulfilling prophecy.)

Stress zorgt er namelijk voor dat onze verteringsprocessen worden vertraagd. Stress zorgt voor het activeren van ons sympatisch zenuwstelsel (waarbij de organen energie krijgen die een fight & flight response vergemakkelijken). Het parasympatisch zenuwstelsel, wat wordt geactiveerd in momenten van rust en vertrouwen, activeert ons verteringssysteem.

Dus ben jij bang om aan te komen van bepaalde voedingsmiddelen, dan creëert dat extra stress! En die extra stress kan er daadwerkelijk toe leiden dat je bepaalde voedingsmiddelen minder goed verteerd, en je mogelijk bepaalde fysieke klachten gaat ervaren.

Intuïtief eten als een vorm van zelfzorg

Kamp jij écht met bepaalde allergieën rondom voeding? Zie intuïtief eten dan als een vorm van zelfzorg.

Bepaalde voedingsmiddelen vermijden die jouw lichaam écht niet verdraagt, betekent dat je uit respect voor jouw lichaam handelt.

Zo zorgt teveel room in mijn soep er altijd voor dat ik me misselijk voel, dus ik vermijd dat heel bewust! Maar dat geldt ook voor een overdaad aan acaïpoeder. 🙂

Je hebt het keer op keer geprobeerd, maar je leert dat bepaalde voedingsmiddelen gewoon niet voor je werken: uit liefde voor je lijf, laat je deze gemakkelijk staan.

Laat jouw kennis en gevoel samenwerken

Leer luisteren naar jouw belemmerende overtuigingen, maar ook naar jouw lichaamssignalen. Leer daarnaast wat wel en niet werkt voor jouw lichaam, en zorg dat al deze facetten gaan samenwerken. Dan kan je bewuste keuzes gaan maken.

  • Heb je écht een gluten-allergie? Formuleer jouw glutenvrije keuzes dan niet als regels en restricties, maar als een bewuste keuze om goed voor jouw lijf te zorgen. Zodra je uit de “mag niet” gedachte stapt en de omslag maakt naar “ik wil die fysieke pijn vermijden”, dan wordt het makkelijker om toch uit de vicieuze dieetcirkel te stappen.
  • Voorkom aannames over wat je wel en niet zou moeten eten. Vaak krijgen we dieetadviezen van externen, en nemen we deze voor waar aan. We leggen ons die set regels op. De kunst zit hem is zelf te experimenteren en te leren van jouw lijf. Sta jezelf toe om alles te eten, maar blijf voelen wat bepaalde voeding doet met jouw lijf. (En zoals hierboven al beschreven: voorkom dat je je vooraf zorgen maakt over wat dit voedsel met jouw lijf gaat doen, want dan creëer je onnodige stress die jouw experiment zal beïnvloeden!).

Ja, ik ben gevoelig voor lactose, maar kleine porties ijs, zachte kaas en yoghurt kan ik prima aan. Ik hoef niet alles uit te sluiten.

Laat intuïtief eten ervoor zorgen dat je je minder gestrest voelt rondom wat je wel en niet eet. Alles is immers toegestaan!

Leer voor jezelf zorgen en te luisteren naar de feedback die je lijf je geeft over bepaalde voedingsmiddelen.

Wil je meer leren over intuïtief eten? Lees dan ook dit artikel, download de gratis masterclass en stuur me gerust een berichtje als je wel wat hulp kunt gebruiken.

Download de gratis toolkit:

Eerste Hulp bij Eetbuien!

Door het formulier in te vullen, geef je mij toestemming om jou zo nu en dan een e-mail te sturen. Wij behandelen je gegevens vertrouwelijk. Lees hier de privacy policy.

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: