Hoe visualiseren helpt bij intuïtief eten - Blij Dieetvrij

Hoe voorkom je overeten tijdens feestjes, borrels en etentjes

Hoe voorkom je overeten tijdens feestjes, borrels en etentjes. Hoe visualiseren helpt!

Als jij je in het verleden weleens overeten hebt op een feestje, borrel of etentje, dan kan het zijn dat je je op dit moment dikwijls zorgen maakt over zo'n sociale setting. Misschien vertrouw je jezelf niet meer rondom eten op zo'n moment, en ben je bang dat het weer gebeurt. In deze podcast deel ik een weer fijne strategie met je. Namelijk: hoe visualiseren helpt om overeten te voorkomen op zo'n moment! Want het bijzondere is, dat het vaak juist die zorgen of negatieve gedachten zijn, die ervoor zorgen dat je op dat feestje inderdaad zo' chaos rondom eten zou kunnen ervaren.

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn. 

Benieuwd naar hoe visualiseren je gaat helpen op een feestje? Press play!

Doemdenken werkt averechts

Misschien heb je weleens gehoord van de self-fulfilling prophecy? Het feit dat wat je dénkt dat er gaat gebeuren, ook daadwerkelijk waarheid wordt?

Het is misschien vreemd. Maar als jij je nu al zorgen maakt over wat je gaat eten tijdens een feestje, borrel of etentje,  dan is de kans dat je je gaat overeten erg groot.

In jouw hoofd geloof je er dan namelijk in dat het allemaal vast mis zal gaan. En het vreemde is, we doen vaak dingen die in lijn liggen met onze verwachtingen over onszelf.

Jouw gedachte, heeft namelijk een enorme impact op jouw gevoel. En dat gevoel beïnvloedt vervolgens ook jouw (eet)gedrag.

Als je denkt dat je je gaat overeten, dan wordt je waarschijnlijk angstig. Dan maak je je zorgen. En dat gevoel van angst zorgt tijdens het feestje voor een enorme onzekerheid tijdens het eten. Hierdoor kun je waarschijnlijk niet goed kunt luisteren naar jouw lijf, én denk je bij het eten geregeld: “zie je wel, dit gaat helemaal fout.”

Hoe visualiseren helpt om overeten te voorkomen?

Daarom is de kracht van de visualisatie ook zo groot. Als jij je kan inbeelden:

  • Dat het etentje of feestje rustig en ontspannen verloopt. 
  • Dat je lekker zonder zorgen kunt genieten van al het lekkers.
  • Dat je tijdens het eten even incheckt bij hoe je je voelt…

Dan geeft dat vertrouwen! Dan geeft dat jou het signaal dat zoiets mogelijk zou zijn.

Én, het zorgt ervoor dat je vast kunt nadenken over hoe je jezelf kunt helpen om het feestje of etentje ook daadwerkelijk zo te beleven.

Een mooie strategie dus, visualiseren. Hoe kun je dat dan het beste aanpakken?

Visualiseren betekent concreet dat je je van te voren gaat inbeelden hoe je wilt dat verloopt: Wat wil je voelen op dat feestje? Wat wil je concreet doen? Hoe zie je dat voor je?

Beeld je in hoe jij ervoor zorgt, dat je jezelf prioriteert gedurende die feestelijkheid. Dat je aandacht besteed aan JOUW behoeften, aan hoe iets voor JOU fijn is, en wat JIJ nodig hebt om je goed te voelen. 

“Beeld vooraf in: Hoe kun je verbinding voelen met de andere mensen om je heen, maar niet de verbinding met jouw lijf verliezen?”


Saskia Koopman

Mindfulness tijdens het feestje zelf

Kun je ook visualiseren hoe je tijdens dat feestje even bewust pauzeert? Dit is in feite een vorm van mindfulness. Je probeert je tijdens het feestje bewust te zijn van jouw omgeving, maar ook van jouw lijf en wat er bij jou gebeurt.

Zo'n bewust pauze-moment op zo'n feest kun je op meerdere manieren inkleden:

  • Doe bijvoorbeeld een snelle bodyscan. Ontdek even wat je voelt en waar. Voel je spanning in jouw schouders? Neem even een minuut om diep adem te halen en jouw spierspanning los te laten.
  • Onderzoek even welke gedachten je hebt, en hoe je jezelf gerust kunt stellen.
  • Haal even een paar keer diep adem. Dat is een mooie techniek om jouw parasympatisch zenuwstelsel te activeren. De rust-modus van jouw lijf! Daarmee stel je jouw lijf ook in staat om jouw voedsel goed te verteren.


Vergeet niet achteraf te reflecteren

Er zit zoveel kracht in reflecteren na afloop. Dat is hoe je steeds beter over jezelf leert wat wel en niet voor je werkt! Wat ga ik de volgende keer weer doen? Waar verliep het nog niet helemaal optimaal en hoe kan ik mezelf hierin helpen?

Jij bent in controle. Niet de angst of de zorgen die je hebt over jouw eetgedrag.

Heb je de eerste 4 strategieën gemist, die je helpen om meer rust te creëren rondom eten? Dan kun je die natuurlijk nog terugluisteren in de tweede aflevering van de podcast! 

Ben je benieuwd naar de masterclass die ik benoem ik de aflevering? Download hem direct hieronder!

"Creëer een geweldige relatie met eten en stop jouw strijd met eten voorgoed!"

(ook als je voor jouw gevoel alles al eens hebt geprobeerd!)

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: