juni 2

Als je onrust voelt over de terugkeer naar het ‘oude normaal’

0  comments

Laten we het in deze podcast gaan hebben over wat ze in Amerika the elephant in the room noemen: datgene waar bijna elke vrouw die ik spreek wel een beetje mee zit, maar waar niet heel erg open over wordt gepraat.

Het is zo dat we nu in een situatie leven dat langzaam alle mensen in ons land gevaccineerd worden, en dat we het zo langzamerhand weer kunnen hebben over terug gaan naar het ‘oude normaal'. Er mogen steeds meer dingen, winkels en terrassen zijn weer open, stap voor stap keert het normale leven weer terug.

Voor heel veel mensen zorgt dat voor een bepaalde vorm van onrust. Misschien ook wel een bepaalde vorm van angst.

Als jouw lichaam in de afgelopen tijd is veranderd, dan merk ik in gesprekken met vrouwen dat we ons zorgen maken over wat andere mensen daarvan denken. Wat nou als ik straks weer naar kantoor moet, en mijn collega's naar me kijken en denken: ‘wow, die persoon is veranderd in de afgelopen periode'. Het is iets waar je je diep van binnen mogelijk zorgen over maakt.

Seizoen 2

Aflevering 20

Als je onrust voelt over de terugkeer van het "oude normaal"

Beluister hier deze aflevering!

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn.

Wat je voelt is niet ongewoon

Ik denk dat het heel logisch is dat die angst er is. Het is ook iets wat nu weer helemaal wordt aangezwengeld vanuit de dieetcultuur. Die zet nu volop in op alle ‘summer ready’ advertenties, snel nog even je lichaam weer in vorm dwingen, crash diëten volgen, supplementen slikken, in de hoop dat je lichaam op magische wijze verandert. Dat je dan daarna mogelijk te maken hebt met alle jojo-effecten dat is dan jammer, maar dan heb je je in elk geval voorbereid op de zomer, en het feit dat je weer terug moet naar je werk.

Allereerst even dit: als je merkt dat je die onrust voelt en ervaart, weet dan dat die heel normaal, logisch en verklaarbaar is. Ik wil het met je hebben over de dingen die je zelf kunt doen om je te helpen door deze periode te navigeren.

Hoe kun je die onrust verminderen?

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen, die we vaak heel moeilijk vinden om te doen, is het verminderen van het gebruik van social media. Er is onderzoek gedaan dat heeft aangetoond dat het kijken naar social media zorgt voor onderling vergelijken. En dat kan zorgen voor body checken (het controleren van jouw lichaam, het obsessief bezig zijn met hoe jouw lichaam er aan de buitenkant uitziet), in plaats van hoe je je voelt in je lijf en het floreren in en genieten van je lijf. Gewoon de dingen doen die het leven leuk maken.

Omgaan met het body checken

Daarnaast is het belangrijk om op te merken, dat die momenten waarop je jouw lichaam wil checken en controleren (en de momenten waarop je die angst voelt opkomen), dat dat momenten zijn die we kunnen vergelijken met heftige emoties.

Het komt op als een soort golf, en het ebt ook langzaam weer weg.

We herkennen vaak een bepaalde onrust in ons lijf als die golf komt opzetten. Die onrust is iets waar we onszelf van afleiden, of waarmee we aan de haal gaan en gaan bedenken waar hij vandaan komt, en wat je ermee gaat doen.

Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je op de weegschaal gaat staan, iets wat natuurlijk ook een vorm van body checken is, en waarvan ik je wil afraden om dat in deze periode te doen. Of eigenlijk nooit, maar zeker niet als je die angst herkent om terug te moeten naar het ‘oude normaal'. Het zorgt er namelijk voor dat je nog obsessiever je lichaam aan het controleren bent.

Jouw weegschaal weggooien?

Ik plaatste vrij recent een post op Instagram over het weggooien van je weegschaal, en ik kreeg daar heel veel reacties op. Aan de ene kant van mensen die het hebben gedaan en zich ontzettend bevrijd voelden, en aan de andere kant mensen die het wel graag willen, maar bij wie het niet lukt.

Weet dan dat het willen controleren van je gewicht ook vaak een controle-patroon is. Het is iets wat we doen omdat het ons een idee van controle geeft, terwijl het ons eigenlijk helemaal niet helpt om überhaupt controle te hebben.

Beluister daaromtrent ook gerust podcast #7: waarom heb ik zo'n behoefte om mijn eetpatroon te controleren?

Jouw lichaam verandert

Daarnaast is het zo dat we ons gewicht helemaal niet kunnen controleren, omdat ons gewicht toch wel fluctueert.

Ons gewicht fluctueert omdat we de ene dag meer vocht vasthouden dan de andere, het fluctueert gedurende onze menstruatiecyclus. Er gebeurt zoveel in ons lichaam, en alleen al daardoor en het feit dat we een mens zijn en niet een object, maakt dat het normaal is dat ons gewicht fluctueert gedurende de week, de maand of het jaar. En dan heb ik het nog niet eens over hoe ons gewicht fluctueert vanaf onze puberteit, naar de periode van zwangerschap, naar de menopauze.

We zijn als vrouwen nou eenmaal niet gemaakt om ons hele leven op hetzelfde gewicht te blijven.

"Als je elke dag hetzelfde eet, dan kun je daardoor op bepaalde momenten extra cravings ervaren."

Je hoeft je niet te verantwoorden voor jouw gewicht

Wat ik merk rondom deze corona-tijd, en ik maak me daar zelf ook wel schuldig aan, is dat we de neiging hebben om onze mogelijke gewichtstoename te willen verantwoorden.

Maar waarom moeten we eigenlijk ons eigen fluctuerende gewicht verantwoorden? Los van wat de reden dan ook is hoef je je niet te verantwoorden waarom je bent aangekomen. 

Ik hoor het ook van vrouwen die praten over hun burn-out, of vrouwen die in de rouw zijn. Het is heel logisch om dat soort situaties te gebruiken als een manier om naar andere mensen uit te leggen waarom je gewicht bent aangekomen. Maar het is best wel een bizar idee dat we die behoefte überhaupt voelen. Alsof het iets ernstigs is, en alsof het alleen oké is als we er een goede reden voor hebben. Nee!

Je bent nou eenmaal een mens. Je bent organisch, net als de seizoenen buiten, net als de bomen die van een klein zaadje groeien naar een klein plantje en vervolgens naar een volle boom in bloei, die daarna zijn blaadjes weer verliest.

saskia koopman

Ook als mens zijn we altijd aan het groeien, zijn we organisch, en is het normaal dat je gewicht fluctueert. Dus als je de neiging voelt om jezelf te moeten verklaren naar anderen, herinner jezelf er dan aan dat het oké is dat je gewicht verandert gedurende je leven. Dit is mijn lijf, dit is niet iets wat ik moet controleren, dit is niet iets wat ik continu in vorm moet houden, wat ik moet pijnigen om aan een bepaald plaatje te voldoen. Dit helpt niet in de relatie die je hebt met je lichaam, en ook niet in de relatie die je hebt met lichaamsbeweging.

Let op jouw relatie met lichaamsbeweging

Wat ik ook heel vaak zie, nu de sportscholen weer open gaan, is dat we het idee hebben dat we weer van alles moeten. Weet dat het belangrijkste dat je in deze periode voor je lijf kunt doen het opmerken van wat er gebeurt en het reageren op je lichaamssignalen is.

"Obsessief gaan sporten met het idee je lichaam weer in een bepaalde vorm te krijgen gaat je in deze periode niet helpen omdat je alleen maar extra stress toevoegt."

Het is helemaal oké om te bewegen op de momenten dat je je goed en energiek voelt en dat je er zin in hebt. Het is ook helemaal oké om jezelf een beetje uit te dagen om te bewegen als je merkt dat je alleen maar op de bank hangt, dan kan het juist helpen om energie te krijgen. Maar doe dingen die je leuk vindt, die goed voelen voor je lichaam.

Intuïtief bewegen: de masterclass in de Blij Dieetvrij Club! 

Deze zomer gaan we in de Blij Dieetvrij Club ook aan de slag met het thema intuïtief bewegen, omdat ik vaak merk dat de relatie die we met ons lijf hebben samenhangt met de relatie die we hebben met lichaamsbeweging. Ook daar kunnen we die alles-of-niets mindset herkennen. We kunnen ook met vlagen het idee hebben dat het niet bij ons past, dat we er niet voor gemaakt zijn, er kan van alles spelen.


Intuïtief bewegen & sporten, nieuwe masterclass in de Blij Dieetvrij Club

Je hoeft jouw gedachtes niet te geloven

Weet dat als je in deze tijd merkt dat je onrust voelt, dat je het idee hebt dat je iets moet doen of moet veranderen aan je lijf, dat het net als een emotie iets is dat komt en gaat. Kijk vooral hoe je je zenuwstelsel kunt kalmeren.

Hoe kun je jezelf geruststellen? Hoe kun je jezelf het signaal geven dat het oké is dat je dit voelt maar dat je niet per sé dingen hoeft te doen die op de lange termijn toch niet helpend zijn?

Net zoals we soms een negatieve gedachte hebben over ons lijf, iets wat we niet kunnen voorkomen, weet ook dat die gedachte niet per sé iets is wat je moet geloven, dat je niet meteen hoeft te acteren op die gedachte.

Je kunt de gedachte ook opmerken en zeggen: het is oké en logisch dat ik deze gedachte nu heb, maar wat is nu wijsheid, wat is nu echt lief voor mezelf en voor mijn lijf.

Aan de slag met jezelf geruststellen

Tot zover even deze korte boodschap van mij, ik hoop dat hij je helpt!

En mocht je zoeken naar tools die je kunnen helpen om je zenuwstelsel gerust te stellen, en ben je lid van de Blij Dieetvrij Club, weet dan dat er in module 7 veel tools te vinden zijn. Je leert hierin bepaalde emoties en onrust in je lijf op te pikken, en ook onderzoeken hoe je daarmee om kunt gaan, en je lijf het signaal te geven dat ze oké en veilig is.

Het eerste fysieke product van Blij Dieetvrij!?

En voor iedereen die luistert, ook als je geen lid bent van de Club, ik werk op dit moment aan een heel fijn fysiek product. Er is al veel over gespeculeerd. Het is geen boek, want als je me al wat langer volgt dan weet je dat ik geen schrijver ben. (Ik ben een ster in het maken van spelfouten, en een boek is wat dat betreft niet iets wat ontzettend bij me past!) 

“Ik wilde wel een tool maken die mensen zou gaan helpen om gaandeweg wat meer bewustzijn te creëren rondom deze thema's, zoals liefde voor je lijf ontwikkelen en rust vinden rondom eten, maar ook aandacht voor je emoties en je innerlijke behoeftes creëren. 

Saskia Koopman

Ik ga je binnenkort, als dat kan, wat meer vertellen en wat meer laten zien. Stay tuned, en dan hoor je vanzelf meer!

"Creëer een geweldige relatie met eten en stop jouw strijd met eten voorgoed!"

(ook als je voor jouw gevoel alles al eens hebt geprobeerd!)


Tags


Dit vind je misschien ook interessant?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}