3 onderliggende behoeftes van snacken in de avond - Blij Dieetvrij

3 onderliggende behoeftes van snacken in de avonduren

Snoepen en snacken in de avond

"Het lukt me niet om te stoppen met het eten van chips in de avond". "Ik blijf maar snoepen, ik snap niet waarom!" "Het is alsof de voorraadkast naar me roept...."

Ik krijg altijd ontzettend veel vragen over snacken in de avonduren, en dan met name de vraag: waarom lukt het me niet om ermee te stoppen? Hier mee over in deze aflevering van de Blij Dieetvrij Podcast.

Seizoen 2

Aflevering 5

De onderliggende behoeftes van snacken in de avonduren

Beluister hier deze aflevering!

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn.

De periode van binnen zijn en bankhangen

Bilthoven, en dan met name het bos, is prachtig in de herfst! Boswandelingen maken en dan thuis opwarmen met warme choco: ik vind het heerlijk. De herfst is ook een wat donkerdere periode natuurlijk, waarin we het binnen ´s avonds gezellig moeten maken. We zitten opeens veel meer binnen. 

En een aantal weken terug hadden een aantal clubleden als een mooie discussie over de term `bankhangen`.

Het is iets waar een negatieve connotatie aan kan hangen. Helemaal omdat we tegenwoordig ook weten dat het soms zo fijn kan zijn om echt even tot rust te komen en te ontprikkelen op een andere manier. Ik plaatste daar toevallig recent deze post over.

Het helpt me persoonlijk, om ´s avonds niet te lang op de bank te hangen en series te kijken. Om bijvoorbeeld gewoon de yoga mat uit te rollen, of te dansen op fijne muziek. Omdat ik me dan verbonden kan voelen met mijn lijf.

Maar dat betekent niet dat ik nooit meer lekker op de bank hang!

Ik let wel een beetje op welke shows ik kijk op Netflix, en of ze me wel een goed gevoel geven. Zo keek ik de afgelopen periode de show Emily in Paris. (Een simpele feel-good show waarin de dieetcultuur uiteraard wel opvalt. Maar als je die maar kan opmerken, dan hoeft hij niet meteen impact te hebben op hoe je je voelt.)

“Net zoals we dat rondom eten kunnen zijn, kunnen we soms ook perfectionistisch worden als het gaat om rust en bankhangen. Soms is het helemaal oké om je met Netflix los te maken van overheersende emoties, bijvoorbeeld. Dat is ook zelfzorg." 

Saskia Koopman


Het thema snacken in de avond leeft

Het bijzondere aan eten in de avonduren, is dat we het vaak afkeuren. Vanuit de dieetcultuur zou het immers niet oké zijn, om nog te eten na 8 uur 's avonds. Alsof ons lichaam het eten dan niet meer kan verbranden!

We zijn ook gewend om ons druk te maken over wat we eten op één dag. Maar ons lichaam heeft elke dag iets anders nodig. De ene dag bewegen we immers meer dan de andere dag. Hormonale processen spelen ook een rol. In een verschillende week/dag van jouw cyclus, heb je mogelijk meer honger dan op een andere.

We zijn vaak bang om aan te komen, en denken: als ik maar kan stoppen met snoepen of snacken in de avonduren, dan kan ik dat tegen gaan of voorkomen. Of misschien kan ik dan eindelijk afvallen. Iets wat de dieetcultuur heeft bedacht." 

Proberen ermee te stoppen werkt niet

Dit heb je inmiddels eerder gehoord, toch? Dat wat we proberen te weerstaan, blijft vaak bestaan. 

En misschien herken je ook wel van die avonden waarop je je dan van tevoren bedenkt "ik ga vanavond niets pakken". En hoe harder je dit probeert, hoe meer jouw gedachten continu afdwalen naar alles wat er in de koelkast, vriezer of voorraadkast ligt.

Er gebeurt iets, zodra we onszelf iets wel toestaan. Dat wordt ook wel de toestemmingsparadox genoemd.

Maar wat als je je iedere avond overvol eet?

Dan kan het interessant zijn om te kijken wat er speelt op de achtergrond, waardoor dit gebeurt.

Eigenlijk zijn er grofweg 3 achterliggende behoeftes die een rol kunnen spelen:

1.) Een fysieke behoefte

Je hebt overdag gewoon (net iets) te weinig gegeten, waardoor je 's avonds wat in te halen hebt. Of je hebt jezelf overdag bepaalde voedingsmiddelen, of allerlei lekkers ontzegt, waar jouw lijf nog steeds naar verlangt. En 's avonds is de wilskracht op.

2.) Een spirituele behoefte

Dit is niet zozeer heel zweverig, hoor. 😉 Soms komt het, omdat we merken dat er iets in ons leven niet klopt. We weten niet goed wat, en eten leidt ons hiervan af. Misschien past jouw werk niet goed bij jou als persoon, bijvoorbeeld. Of je laat overdag anderen jouw grenzen overschrijden. 

"In eten zit dan een bepaalde vrijheid, die je overdag niet voelt. Het is een moment van thuiskomen bij jezelf. Van rebellie, als je je de hele dag "onderdrukt" hebt gevoeld."

We eten soms, omdat ons eigen emmertje leeg is

Één van de dingen die ik heel veel zie bij mijn clubleden, is dat het eten een manier is om hun emmertje te vullen. 

Vaak zijn het vrouwen die overdag voor iedereen klaarstaan, zoals de kinderen, partner, collega's. Veel zorgen voor anderen. En de eigen wensen en verlangens komen dan op de laatste plaats. En het gevoel van leegte en "op zijn" aan het eind van de dag, is iets wat heel makkelijk opgevuld kan worden met lekker eten.

Dit is één van de redenen waarom people pleasing een thema is, in één van de masterclasses van de Blij Dieetvrij Club. Wat ik ook vaak zie, is dat we als vrouwen het idee hebben toch behoorlijk assertief te zijn, en toch graag het de hele dag door iedereen het liefst naar de zin maken. (Daarom herkennen vrouwen zich soms toch in deze masterclass, ook al zijn ze behoorlijk assertief!)

Assertiviteit masterclass cover

3. Een emotionele behoefte

We kunnen een fysieke of spirituele behoefte al vrij snel verwarren met een emotionele behoefte. We bestempelen eten in de avonduren snel als emotie eten.

Maar het kan inderdaad best zijn dat je overdag zo druk bent geweest met alle taken die je moest volbrengen, dat je niet echt in staat bent geweest om jouw emotionele behoeftes op te pikken. En 's avonds op de bank, als er voor het eerst een momentje van rust is,  ga je mogelijk opeens al die dingen voelen die je overdag niet hebt opgepikt.

En als gevoelens overheersen, dan kan eten natuurlijk een uitkomst zijn. Eten kan ons afleiden van die emoties.

Blij Dieetvrij

Het niet goed kunnen voelen of doorvoelen van onze emoties, hebben we vaak ook niet geleerd. Eten kan een fijne oplossing zijn, om onszelf te helpen met die overheersende emoties. Het emotie eten is dan ook niet iets waar we van af moeten, maar iets wat we moeten begrijpen.

Saskia Koopman

Als je weet wat jouw behoefte is, kun je jezelf verder helpen

Dat is een veel duurzamere oplossing dan puur op wilskracht proberen iets te voorkomen. Of jezelf te stoppen. Trust me, dat werkt voor geen meter (en doorgaans juist averechts). 

"Als een kind huilt en getroost wordt door een teddybeer, pak je ook niet zomaar die teddybeer af, zonder dat je hebt kind probeert te helpen dealen met zijn/haar emoties."

Nieuw in de club: de roadmap "Snacken in de avonduren"

Deze nieuwe masterclass gaat je helpen om jouw onderliggende behoeftes te onderzoeken. Zodat je weet hoe je jezelf op een duurzame manier kan helpen.

Een onderdeel daarvan is leren dealen met emoties. We pakken dat echt stap voor stap aan. Eerst gaan we kleine stukjes emotie opzoeken en toestaan, en onderzoeken we hoe we daarmee kunnen omgaan. Om onszelf vervolgens ook te kunnen helpen als emotie overheersend wordt.

Blij Dieetvrij

Ik weet nog de eerste keer dat iemand tegen me zei: dan moet je gewoon jouw emoties de ruimte geven, dan gaan ze vanzelf weer weg. Ik had geen flauw idee hoe dat moest. Luisteren naar jouw lijf, dat is niet makkelijk als je in jouw hoofd leeft. Net als dealen met emotie eten, trouwens." 

Saskia Koopman

Feel + heal sessies in de Blij Dieetvrij Club

Naast een maandelijkse live Q&A sessie is er sinds kort ook een maandelijkse "Feel + heal sessie", waarin ik je een korte oefening aanleer om bijvoorbeeld bepaalde emoties de ruimte te geven, op een andere manier contact te maken met jouw lijf, of stil te staan bij jouw lichaamssignalen.

Je mag als clublid iedere maand deelnemen aan de sessies, maar er wordt ook altijd een replay gedeeld, mocht je er niet live bij aanwezig kunnen zijn.

"Ik kan je meenemen in de oefeningen die mij persoonlijk hebben geholpen. Zodat jij ook kan onderzoeken hoe je jezelf hierin kan helpen, als je je ook herkent in die neiging in je hoofd te leven."

Wil je ook toegang tot die nieuwe classes en sessies?

Dat kan! Met een lidmaatschap bij de Blij Dieetvrij Club, krijg je direct toegang tot de maandelijkse live sessies én natuurlijk tot de nieuwste masterclass over snacken in de avonduren. Je bent welkom om aan te haken!

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: