Intuitief eten ervaringen van anderen - Blij Dieetvrij

Help, ik eet alles wat los en vast zit! (ervaringen met intuïtief eten)

Help, ik eet alles wat los en vast zit! (ervaringen met intuïtief eten)

Één van de meest gestelde vragen die ik krijg toegestuurd is: "Saskia, ik heb alle eetregels en restricties losgelaten, en nu eet ik plots alles wat los en vast zit! Dat kan toch ook niet gezond zijn?" Ik ga in deze podcast in op deze ervaringen met intuitief eten, en wat je er vooral wél en niet mee aan moet. 

Vergeet je niet te abonneren op mijn podcast via bijvoorbeeld Itunes, als je op de hoogte wilt blijven van de allernieuwste afleveringen. En schroom niet om een linkje naar de podcast te delen met jouw familie of vrienden, als je denkt dat deze aflevering mogelijk waardevol voor ze kan zijn.

Heb jij ervaringen met intuitief eten die je ongerust maken? 

Press play!

Uit die vicieuze cirkel stappen

Er zijn zoveel vrouwen, net als jij, die proberen uit die vicieuze cirkel te stappen. Die het zat zijn om van de ene kant van het "opletten, bijhouden en zichzelf restricties opleggen, telkens doorslaan naar de andere kant van overeten. Misschien heb je ook ervaringen met eetbuien of overeten?  Iedereen ervaart dat "doorslaan" net wat anders.

(In deze masterclass leg ik die vicieuze cirkel lekker helder uit en bespreek ik hoe je die in 4 stappen doorbreekt.)

Het is verklaarbaar gedrag, dat wordt veroorzaakt door heftige cravings, waar we ons telkens weer aan overgeven. Omdat we ze voor ons gevoel niet kunnen weerstaan. En er tegen vechten werkt niet. (En is ook niet de oplossing!) 

Dus besluit je te gaan leren over hoe je jouw relatie met eten kunt herstellen, en je leert van alles over intuitief eten. Vaak denken we dat ook wel even alleen te kunnen doen. En dan?

We leren van alles over intuitief eten, maar schieten in de stress

Want alles leren over intuitief eten is natuurlijk pas stap 1. Daarna moet je ook daadwerkelijk iets gaan doen!

Je moet jezelf toestemming geven om te eten. Om onvoorwaardelijk te eten. ALTIJD. Dus je besluit jouw eetregels los te laten en wat meer lekkernij in huis te halen.

En dat is vaak wanneer we gaan twijfelen aan het hele concept, en bedenken dat het voor ons mogelijk toch niet gaat werken.

Je hebt namelijk (bijna) alle eetregels losgelaten, denk je zo. Je hebt jezelf onvoorwaardelijke toestemming gegeven om te eten. En nu eet je alles wat los en vast zit. Dat kan toch ook niet gezond zijn?

Deze ervaringen doen twijfelen aan het hele concept

Sowieso zijn vrouwen die worstelen met eten, ook vaak vrouwen die perfectionistisch zijn. Die veel van zichzelf verwachten. Die anderen niet graag om hulp vragen. Herken je dat bij jezelf?

Ik heb dus ook ooit bedacht dat ik het wel even zelf kon leren door een goed boek te lezen en wat podcasts te beluisteren. Maar uiteindelijk heb ik ook een aantal (Amerikaanse) coaches ingeschakeld om mij verder te helpen!

Want er zijn zoveel "hobbels" waar je overheen moet. En het is ook iets wat veel verder gaat dan alles goed snappen en begrijpen. Je moet het ook doen. Je moet jouw angsten onder ogen komen. Je moet jezelf er doorheen coachen.  Je moet iemand hebben die je soms even een liefdevol duwtje de goede kant opgeeft.

Ik hoop dat je deze conclusies al hebt getrokken:

  • 1
    Je bent niet kapot. Als jij chaos rondom eten ervaart, betekent dat niet dat er iets mis met je is! Dat wat je ervaart rondom eten is logisch en te verklaren. Er zit een heel psychologisch proces achter.
  • 2
    Alle restricties werken averechts. Want alle restricties zorgen nu eenmaal voor een toename van cravings. Van verlangen. Dus hoe meer je iets probeert NIET te eten, hoe lastiger het is om ervan af te blijven of om je NIET te overeten.
  • 3
    Rust vinden rondom eten heeft niets te maken met wilskracht. Het heeft niets te maken met streng voor jezelf zijn en jezelf dingen ontzeggen. Of met hard werken of moeite doen. (Ook al is dat wat we leren vanuit de maatschappij: je weegt teveel, dus moet je minder eten en meer sporten.)
  • 4
    Veel gewicht met je meedragen is vaak een resultaat van lijnen en diëten, en het heeft niets te maken met hoeveel jij je best doet om het kwijt te raken! (Of met hoe lui je wel of niet bent!). 

“Aankomen is vaak een resultaat van diëten op de langere termijn, omdat jouw cravings toenemen. Jouw lichaam reageert op de restricties. Zij beschermt jou tegen uithongering”


Saskia Koopman

Jouw verwachtingen vormen een patroon

Hoe vaker je iets doet, hoe meer het een automatisme wordt. Als je gewend bent om diëten te volgen, of regels of eetschema's, dan ontstaat er een bepaald patroon. Misschien denk je bij voorbaat al, dat er wel een moment zal komen waarop je weer zal falen? Omdat dat nou eenmaal is wat je gewend bent.

En telkens als je iets nieuws begint, twijfel je al. Je bedenkt je wanneer dit dan weer zal mislukken.

Voor een heel groot deel heeft dit te maken met de overtuigingen die we hebben over onszelf.  De gedachtes die we hebben over of we iets kunnen volhouden. En de kracht van jouw gedachtes is natuurlijk enorm. Dat wat we denken heeft enorm veel impact op ons gedrag.

En daarom werkt intuitief eten niet meteen

Het loslaten van restricties werkt, vanwege de gedachten die je mogelijk hebt, ook niet meteen. En dat maakt dat je daarom eerst het idee hebt dat je alles kan eten wat los en vast zit! En daarom ervaar je aan de start no way near een balans.

Het loslaten van regels en restricties verandert niet meteen hoe je dénkt over jezelf.

Het stoppen met restricties verandert niet meteen alles wat jij denkt over hoe jij in elkaar zit. Het verandert niet meteen wat je allemaal denkt over jouw lijf. Het zorgt er niet voor dat je meteen kunt vertrouwen op jouw lijf. Of dat jij überhaupt weet, hoe jij moet gaan vertrouwen op jouw lijf.

Je weet niet meteen hoe je jouw lichaamssignalen moet oppikken. Of hoe je moet omgaan met emoties. Met jouw emotionele bagage. Stoppen met regels en restricties leert je niet hoe je moet luisteren naar jouw lijf. Toch?

Ervaringen met intuitief eten, en overeten

Zoveel stappen die je moet zetten voor je "balans" ervaart

Er zijn dus nog zoveel stappen die je moet zetten, voordat je überhaupt een beetje het gevoel van "balans" kunt gaan ervaren. En voordat je überhaupt van alles goed snappen naar alles echt voelen en ervaren kunt gaan.

En ik weet dat balans ook zo'n woord is vanuit de dieetmentaliteit. Daarom noem ik het liever rust rondom eten

Dat ik eet als ik honger heb. En dat ik soms ook eet als ik geen honger heb, omdat iets super lekker is. Of omdat mijn zoon koekjes heeft gebakken. Maar niet dat oncontroleerbare eten als ik geen honger heb. Of dat gevoel, dat het oncontroleerbaar is. Dat is voor mij rust rondom eten.

Merk je dat je alles eet wat los en vast zit?

Dan is dit wat ik je wil meegeven: dat het normaal is. Dat je een eerste stap hebt gezet naar voedselvrijheid en rust rondom eten. En dan er nog zoveel stappen zijn om te zetten om écht rust te vinden rondom eten.

Dat stemmetje in jouw hoofd is niet zomaar weg. Dat is ook een automatische reflex. Dus als jij jarenlang vanuit opletten en controleren hebt geleefd, dat is het niet gek dat je meteen vanuit die andere plek kunt eten. Vanuit intuitie en vertrouwen. Vanuit het omarmen van jouw lijf. 

Hopelijk helpt deze podcast om daar rust in te vinden. Dat het oké is dat je daar niet meteen bent. Dat je nog wel wat stappen mag gaan zetten.

En ik hoop dat je inziet dat je dit moment van overeten dus vooral niet moet zien als een bevestiging van al jouw angsten. Dat dit ook wel niet voor je zal gaan werken. En dat je daardoor maar weer terug moet gaan naar die plek van regels en restricties.

Wil je meer leren over alle stappen die je nog te zetten hebt?

Wil je meer leren over mijn stappenplan naar voedselvrijheid en rust rondom eten? Hoe je intuitief eten écht voor je laat werken? Download dan hieronder mijn gratis masterclass.

"Creëer een geweldige relatie met eten en stop jouw strijd met eten voorgoed!"

(ook als je voor jouw gevoel alles al eens hebt geprobeerd!)

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: